tisdag 15 april 2008

Hemma me lime och Mary Ellen


Idag hade vi som sagt ett möte med Mary Ellen Mark. Ikväll snackar hon för studenterna i Lund.
Gå dit om du har vägarna förbi.
Hon gillar inte teknik, hon kör film fortfarande. Hon tycker att bilden blivit för teknisk.
Innehållet har försvunnit i teknik och photoshop.
- Det är synd, säger hon.
Hon berätta om sina projekt och att hon fått betala ett pris för att vara den hon är även om hon inte tycker att det är någon succé.
Inga barn och hon stirrar på Åsas Rufus som hon tycker är ovanligt stor. Han är 5,5 månad och ser precis ut som alla 5 månaders. Kanske lite sötare bara.
- Like a small man, säger hon.
Jovars.
Det var en mysig förmiddag där i det där rummet. Hon är artig, full av ideér. Senaste projektet är om "extraordinary child" på Island. Hon hade med sig ett ex av boken och vi bläddrade och ställde så mycket frågor vi bara orkade.
Hennes bilder från Island är nästan alla tagna med blixt. Inomhus satte hon tre blixtrar och ibland två.
Det säger en dam som inte gillar teknik.
Jo,jo.
Jag såg hennes bokningsbekräftelse.
Hon flög hit igår måndag och satt på stol 1A och flög med SAS.
Hem i morgon onsdag i samma stol.
Hon fick en bok av Sydsvenskan som hon bläddrade i och sa:
-Wow, is this Sweden? (Foto: Ernst Henriksson)
På översta bilden ser ni vår vikarie Åsa Wallin som tar en bild på Mary.
Åsa Sjöström ville också plåta Mary så jag fick chansen att hålla hennes son Rufus.
Han var glad men hittade någon plast som han käkade på.

Här väntar Åsa Sjöström och Johan Bävman på att Mary ska signera deras böcker.
Johan lyckades dessutom köpa ett ex av Åsa och Daniel.

Nu hemma igen och sitter med lime i glaset. Det är min nya Indienfavorit. Pressa en halv lime och fyll på med mineralvatten och is. Läskande och gott.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Bitter ångest. Illa nog att jag missat en pressresa till Marocko på grund av lunginflammation nu har jag dessutom missat Mary Ellen Mark förmodligen den sista gången hon kommer till Sverige.

Lyckos alla som var där.

:-(

Anonym sa...

Jo, du Lasse. Tack för att du höll Rufus!

Angående tekniken, så kör Mary Ellen Mark visserligen fortfarande med film, men tekniskt sett är hon nog vassare än många av oss... Tänk den som kunde fånga en dokumentär bild med tre stora blixtar?
Tacka vet jag min "Diana" som väger ett par gram. Opålitlig men lätt att använda. Man vet aldrig hur det blir men jag är ju mammaledig... Kanske det blev ett kort på den där Mary, som är sjukt inspirerande och hade fantastiska flätor.

Kramen
Åsa

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden