söndag 5 april 2009

Krisen


Johan Bävman och Daniel Rydén har varit tillbaka till Stjärnsund.
- Det var ingen rolig stämning där, sa Johan.
Så är det såklart ofta på ställen där media dragit fram under en lång tid men framför allt där det hänt något väldigt tragiskt.
Jag snackade med en präst under Estonia katastrofen och han berättade att och tyckte att det här med krisgrupper var bra.
Såklart.
Men han tyckte också att händer en kris där media är med så tillsätter man direkt en krisgrupp och anhöriga får hjälp och stöd.
När det händer kriser i mindra skala och som inte media bryr sig i så får man lösa det på sitt eget sätt.
Det är klart att det är synd att det är så och jag tänker att just i det fallet kanske media då gör lite nytta.
Utanför kriscentret i frihamnen stod vi och de sörjande kom ut då och då och slängde frukt på oss.
Bananer och äpplen var det mest.
- Amöbor, skrek dom.



1 kommentar:

Reportagebild sa...

Jag antar att man måste ha viss förståelse för det. Att anhöriga känner sorg, frustration och räddsla och att det går ut över mediafolk. I synnerhet fotografer kanske.

Personligen kan jag dock bli lite irriterad och föraktfull mot beteendet. En stor del av de människor som blir så här är samma människor som sen gladligen läser om andras olycka. Hyckleri och dubbelmoral i slutändan alltså...

Jag kan bli lite förvånad över allt man får stå till svars för pga av folks uppfattningar om diverse media.

/Fredrik

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden