måndag 30 augusti 2010

Montage



Kommer du ihåg mitt inlägg om framtiden och oron för det digitala fotografit?
Jag funderade lite på det där och försökte komma på hur många gånger jag monterat en bild.
En kom jag på.
Den här tog jag under finalen i friidrotts-VM i Osaka 2007.
Jag hade bestämt mig tidigt för att göra montaget alltså.
Hur jag gjorde? Jag stod högt, högt upp på läktaren.
Där spände jag fast en kamera i en ledstång kan man nog kalla den med ett 70-200mm på.
Sen körde jag den med fjärrutlösare och så plåtade jag målgången med ett 500 mm som jag alltså hade i en annan hand.
Det gjorde ju att jag fick två varianter av samma händelse kan man säga. Nu blev ju dessutom storyn den att amerikanskan hade smockat till Kallur som du ser på bilden. Ännu bättre på den andra jag hade men vi körde denna stort och "närbilden" på ettan (omslaget).
Kul och i bildtexten stod det mycket riktigt att det är flera bilder som är ihopklippta till en.
Ja, det var den gången det.
Jag hittade den andra bilden också och du ser den här nere.

5 kommentarer:

Sanna sa...

Lysande.

Lars D sa...

Tack Sanna, det var snällt sagt.
/LarsD

Lars D sa...

Tack Sanna, det var snällt sagt.
/LarsD

Fredrik sa...

1994 gjorde Assur likadant. Skillnaden är att de inte skrev att det var ett montage.

Lars D sa...

Undrar om inte det var en dubbelexponering han gjorde.
Ja, ja jag är inte säker och gör man det vilket var min första tanke så såg det ju för dumt ut.

/LarsD

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden