torsdag 26 maj 2011

Kreativitet



Just ja!
Idag på kursen satt jag bredvid min kollega Karin. Vi har gått några kurser ihop och för ett tag sedan sa jag att jag skulle försöka sticka en mössa. Jag hade det som nyårslöfte och hon, eftersom hon gillar sömnad och tyger frågade idag hur det går.
- Nja, sa jag sådär men berättade att jag sytt väldigt många påsar hos mamma och så visade jag två ur min kollektion, haha.
Då tog hon upp två riktigt snygga grejer ur sin väska som hon gjort.
- Wow, sa jag och plockade snabbt ner min påsar.
Hon berättade att på fritiden köper hon tyger från Japan och har ett litet företag med en kompis som säljer sina grejer i Malmö och Hollywood.
Respekt på den och det känns så härligt att det sker så mycket utanför jobbet.
Karin gick dessutom fotohögskolan i Göteborg och jobbar idag som chef hos oss.
Hennes företag heter Marume som betyder Malmö på japanska. Ta en titt på deras grejer här.

Jag har väl berättat om Scanpixfotografen Jessica Gow som under sin mammaledighet passade på att göra en barnbok som nyligen släpptes.
Hur coolt är inte det då?
Respekt på den i dubbel bemärkelse. Även i den är det sömnad med för längst bak i boken finns det mönster så du själv kan sticka någon av virkisarna som huvudrollsinnehavarna heter i boken.
Kolla in mer på virkisarnas hemsida här men se också Jessica på det här videoklippet.
Just nu är Jessica i Tyskland och du följer henne på Scanpix blogg här.
I lördags kom jag över 2 ex av boken när jag träffade Jessica.

Jag gillar kreativiteten, det gör mig imponerad.
Och glad.

1 kommentar:

Dahlhöjd sa...

Riktigt schysst bild på mjukisdjuren! :)

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden