söndag 14 augusti 2011

SM 3



På större evenemang har jag alltid bestämt mig för att inte lacka ur när jag tvingas flytta på mig.
Det är ingen idé att lägga energi på det. Ofta funkar det dessutom som en slags tvång på att faktiskt hitta en ny, kanske bättre vinkel en den jag redan tänkt ut.

På mindre tävlingar blir det däremot nästan löjligt.
Kolla på den här killen här ovan. På SM i Gävle har han förmodligen ansvar för reklamen på något sätt.
Han går runt och ser till så att ingen skymmer reklamen.
Vilket jobb.
Till mig sa han i fredags när jag satte mig ner för att ta en bild på några löpare som sprang förbi.
- Du tänker på reklamen va?
- Öhhh, nej, sa jag.
- Du vet, du får inte skymma reklamen för TV, fortsatte han.
- Är det sant?!, sa jag och satt lugnt kvar där jag satt.

Igår hörde jag honom ropa till några i publiken som råkat hänga en jacka över kanten där dom stod i den annars varma sommarsolen.
Ja, herre gud.

Ytterligare en märklig sak på SM i Gävle.
Vi fotografer tvingas bära en gul, riktigt gul väst för att vi verkligen ska synas.
Som plåster på såren har dom dessutom smyckat dessa västar med reklam.
Är det vettigt att vi fotografer ska vara reklambärare?
Såklart inte. Nu står det Gefle Dagblad på västen men låt oss säga att Moderaterna hade lyckats få dit sin logga eller namn, hade det varit okej?
Eller Absolut vodka, det hade kanske blivit riktigt roligt i den annars så sunda och sportsliga miljön.
Om jag har min ut och in och bakvänd idag så kanske reklamgubben säger:
- Du tänker på reklamen va?
Då får jag svara att ja, det gör jag och jag är sugen på att skriva något annat över den.

1 kommentar:

Anonym sa...

Vad bra att du fick med fötterna. ;) /M.

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden