lördag 9 mars 2013

Fredagsbönen


Bilden här ovan har jag tagit.
Säg att det är en månad sedan. Kanske 1,5 men det är inte särskilt viktigt.

Igår höll jag i fredagsbönen på jobbet.
Jag ville trycka på och är lite orolig för att vi på bildredaktionen håller på att tappa det bildjournalistiska snacket.
Det oroar mig och det måste vi tillbaka till.
Bilden ovan kallar vi inte "jobb" utan mer "en tagning".
En bildtagning.
Dom har alltid funnits och kommer alltid att finnas för oss fotografer.
Inget att snacka om.
Tyvärr har det blivit vårt stora samtalsämne.
Skit i det! Tryck och åk vidare, säger jag.

Inget att gnälla om men vi gör också väldigt mycket bra jobb och det är dom vi ska fokusera på.
Prata om och vrida och vända.
När jag var på akuten för ett tag sedan kände jag mig nästan vilsen i hur var det man gjorde nu?
Så ska det inte vara.
Nej, nu behövs det en stor portion pepp, snack och stöttning av kollegor och det var just det jag försökte få fram på något sätt.
Imorgon kommer ett stort, bra bildreportage i tidningen med tillhörande film. 
Jag kommer såklart länka till det så du får se det.

Vi har ett veckomöte "fredagsbönen" som måste handla om just detta.
Vad gör vi? Hur gör vi? och hur tänker vi i framtiden? 
Hoppas det peppade upp mina kollegor lite och att vi fokuserar på det vi är riktigt bra på och tycker är roligast också.
Tagningarna gör vi snabbt och med ett leende på läppen och med Zappa (helst) i bilradion.
Men jag vill så gärna höra om hur Emma Larsson jobbade i USA. Hur det går för Hussein-El Alawi med sitt pågående projekt (nästa vecka) och om hur Lisbeth Westerlund gjorde på auktionen och vad hon tyckte var lätt, roligt eller kanske svårt.
Hur jobbade Åsa Sjöström med cirkusen eller hur har hon hittat tonen i morgondagens jobb.
Sånt måste vi tillbaka till.
Jag tror vi är på väg igen.
Hoppas det.
Igår såg jag och Emma Larsson som jag skrev om redan igår om att vi såg Martin Bogren och diskussionen fortsatte under dagen.
Han tycks bygga upp sina reportage på lust och känslor. Lusten i att fotografera och känslan att bara vara med och fotografera det.
Mer av det tror jag på.
Ibland är vi tidningsfotografer på tok för styrda av det förflutna och det förväntade.
Synd.

Nog om det.

Emma Larsson vann veckans bild som du ser här nedan.
Grattis till dig Emma


Foto: Emma Larsson/Sydsvenskan


Jag pratade också en del om Danska Årets Bild.
Vilka som vann och hur deras prisdag ser ut men också om hur det var att sitta i juryn.
Hur det fungerade.
Jag visade många vinnarbilder och visade också upp "Årets multimedia" som du också ser här nere.
Bombay Flying Club tog hem både första och andrapriset.
I Danmark delas "bara"1 och 2 ut.
Klart överlägsna alltså.
Poul Madsen gav vi förstapriset med det du ser här nedan och Henrik Kastenskov fick ta hem andra priset.
Här ser du med lätthet en intervju med dom båda.


Annars är det lördag.
Solen skiner och jag ser att kocken Pontus som driver Saiko i Malmö har blivit årets kock inom sushin.
VM i sushi alltså och det är ju himla roligt tycker jag.
Det jag märkt med mig själv är att om jag verkligen gillar den jag fotografer eller tappar det lite brukar det inte bli riktigt bra.
Jag glömmer lite att just ja, jag är ju här för att fotografera.
Pontus var ett sånt jobb. Vi var där för att berätta om att han serverar hästkött som sushi.
Men Pontus själv är så full av liv och energi så man glömmer bort uppgiften.
Samma kände jag med Hannes Holm och Jan Troell också som jag fått möjligheten att träffa under vintern.


Men innan jag stänger ner för dagen så vill jag verkligen tipsa om att du tar dig själv i kragen och kollar in Fotografi i fokus och ser om det inte finns något du kan titta på idag.
Eller imorgon.
Nästa helg (när jag jobbar) ser jag dessutom att Joel Marklund kommer ner och föreläser.
Liksom Brutus Östling.
Läs det programmet här.

Jag vet också att nästa lördag föreläser Pieter ten Hoopen i Landskrona på lördagen.
Ta dig en titt och gör dig själv en rutt i Skåne. Se bra fotografi, lyssna på några föreläsningar.
Ja, sådär borde du hålla på.
Hela helgen.

Själv ska jag sätta mig och skriva en krönika och få lite annat gjort.
Men ändå.
Ha en riktigt fin lördag.


p.s Min fina vän Torbjörn Jakobsson har namnsdag idag. 
Grattis Tobbe!

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden