söndag 17 mars 2013

Norska Årets Bild

Foto: Andrea Gjestvang/Moment

Här har du Årets Bild i Norge, tagen av Moment-fotografen Andrea Gjestvang.
Hon vinner också ett pris för en serie om överlevande från  Utøya som du ser här.
Det är en stark serie men jag vet inte om jag tycker det är Året Bild, men så är det ju med tävlingar.
Dessutom är ju jag lite "allergisk" mot porträttgrejer. 
Har svårt att fatta det där med att fotografer har så svårt för enkäter men så gärna gör porträttserier.
Vad är skillnaden på det?
Särskilt de yngre drar sig gärna till porträttserier.
Men Andrea är väl värd priserna, det gör mig glad men jag tycker att mycket av det hon gjort tidigare är bättre, se själv på hennes hemsida

Foto: Thomas Nilsson

Hur gick det för "svensken" då?
Thomas Nilsson kammade hem en silverpeng i klassen  "Människor".
Stort grattis till dig Thomas.
Om jag minns rätt så skulle Thomas dessutom träffa den här killen dagen efter han, Pontus Höök och jag ätit en middag i New York och det gör mig ännu mer imponerad.
Jag kan dessutom ha fel,  då står jag för det.
Är du inte helt insatt och undrar varför Thomas Nilsson tävlar i Norge så är det för att han är VG,s fotograf i New York.

Norges ÅB stora vinnare då?
Jo, det är bildredaktören på VG, Espen Rasmussen som kammar hem inte mindre än 4 priser.
Riktig respekt och grattis på den alltså.
Han har dessutom gjort om sin hemsida så passa på att ta dig en titt direkt här.
Man kan nog också säga att det gick fint för Bergens Tidene som jag var och föreläste på för många år sedan.
Inte för att jag tar åt mig någon som helst ära för det men det värmer lite extra fint i hjärtat bara.
Dom tar också hem många priser.

Foto: Espen Rasmussen/VG

Norges stora förlorare då?
Jag det är ju den egna organisation eller så har det med mig själv att göra.
Jag hittar inte bilderna på den egna hemsidan!
Men VG lägger ut dom fint här, klass efter klass.
Klicka uppe i högra hörnet för att gå vidare.

Sporten då, frågar du dig?
Jo, den väldigt gulliga och trevliga Bjørn S. Delebekk, också han VG kammar hem segern med bilden här under.

Foto: Bjørn S. Delebekk/VG

Bjørn är väl värd alla priser han kan få, man träffar alltid honom när man är på sportevenemang.
Senast var på OS i London vid en buss-station på väg ut. Han på cykel och jag på kanotslalom. 
Men är detta sport action?
Är det bara jag som inte fattat klassindelningarna? 
Jo, jag vet det är svårt med de här bilderna och i vilken klass det ska in i men svårt är det.
Kolla killen som sitter i röd/vit tröja på avbytarbänken. Skön!

Jag ser också att Espen Rasmussen får ett tredjepris för sina bilder från Tough Guy där jag var för några år sedan och fick pris i svenska Årets Bild.
Roligt, allt går i cirklar.
På ett eller annat sätt.

Foto: Espen Rasmussen/VG

Avslutningsvis har jag höga förväntningar på svenska Årets Bild som avgörs på lördag nästa vecka i Trollhättan.
I min ficka under prisutdelningen har jag mitt 4G modem och ska se till att berätta hela tiden vem som får pris i vad. 
Så häng med här på bloggen.
Det finns många goda vänner som jag håller tummarna för den lördagen.

Men innan dess ska jag lyssna ordentligt till Peter Claesson i Borås på torsdag och Stuart Franklin på fredagen.

Nu startar snart en riktig, riktig bomullsvecka.
Jag är lite otålig.

2 kommentarer:

Jonas sa...

Du tar upp att Norska PFk är en förlorare när det inte går att hitta de prisbelönta bilderna på deras hemsida.
Detta är ett problem på flera ställen och jag lyckas inte hitta de Svenska pristagarna på aretsbild.se :-(

Är detta acceptabelt när vi betalar hundratusentals kronor för att få vara med och tävla där???

Lars D sa...

Nej, självklart inte!
Det är ju det som vi har hemsida till.
Tycker det skenar i alla nordiska länderna tyvärr.
Hoppas på ordentlig bättring nu i helgen.

/LarsD

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden