måndag 25 mars 2013

Vardag igen

Foto: Anders Hansson/DN

Då var den stora festhelgen Årets Bild över och vi kan med gott samvete återgå till vardagen igen.
För mig själv så finns det alltid sådana enorma förväntningar på den där helgen och när jag sitter i min bil på väg hem tänker jag ofta "jaha, var det bara det där?".
Allt går för fort och på tok för sena nätter.
 Många tankar som snurrar runt.

Tävlingen då?
Jo, men jag är nog lite besviken ändå. Bitter säger du eftersom jag inte fick pris.
Nej, säger jag.
Besviken.
Jag tyckte lite för mycket var för dåligt tyvärr. Jo, du läser ändå rätt.
Dåligt.
Men så är det ju med tävlingar, man tycker olika.
Jag är dock imponerad av två bilder som juryn hittade som jag gärna lyfter fram här.
Att juryn hittar dessa bilder och ger dom pris är bra, det gör tävlingen mer spännande och tar den vidare.

Anders Hansson vann mycket välförtjänt sitt första 1:a pris och det med en man som står vid ett fönster i Grekland.
Den är annorlunda och tar bildjournalistiken kanske ett snäpp till.
Inte det där vanliga, eller det förväntade.
Vaket som sagt.
Lika med Jonas Lindkvist bild på Ara som också fick ett 1:a pris i sport feature klassen.
Den signalerar också ett steg till, en bild man lätt passerar bland så mycket inskickat men juryn fann den och gav den pris.
Bra.

Jag kan hålla på och skriva om detta hur mycket som helst men idag väljer jag alltså just dessa två som jag förmodligen minns bäst från helgens prisutdelning.

Här kan du kolla på alla vinnare och klicka bara på bilden så blir den stor.
Nu kommer snart boken hemskickad till dig och så kommer det också släppas en iPad-tidning som du med lätthet kan ladda hem gratis och se bland mycket annat också alla inskickade bilder.

Spännande.

Vilket enormt jobb killarna i Trollhättan lagt ner och så fint allt blev.
Allt från utställningar och bilder på gågatan till festen, banden och att maten som var väldigt god kom dessutom.
Lyckat alltså och stort grattis till arrangörerna.
Hoppas ni får vila nu.
Nästa år ses vi i Sundsvall.

Nu tar åtminstone jag nya tag i vardagen här.
Ledig och semester.
Fint så.

Foto: Jonas Lindkvist/DN

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden