söndag 24 november 2013

Fotomässan 2


Jag vet ärligt talat inte vad det är som gör mig så trött.
Men det är jag.

Helgen har gått i fotomässans tecken där jag som jag tjatat om höll i en debatt/samtal om Gränser med tre riktigt spännande fotografer.
Anna Clarén som är utbildningsledare på Nordens fotoskola och som jag suttit i ledningsgruppen ihop med på samma skola.
Redan då imponerades jag av Annas driv och engagemang.
Hon är grym på många saker och förutom det hon ska göra och mycket därtill på skolan så driver hon egna fotografiska projekt.
Dessa lyckas hon göra böcker och ställa ut.
Spännande.

Elisabeth Ohlson Wallin har jag aldrig träffat tidigare.
Härlig människa och med sin konst lyckas hon provocera de flesta.
Hon benämner det som satir och för mig får det direkt en helt annan innebörd.
Härligt.

Anders Hansson som jag följt sedan han började med fotografi här i Malmö.
Anders tot ett stort steg, rent fotografiskt när han fick "kontrakt" med DN och fokuserade på färre jobb.
Själv säger han att det han märkte det själv på en resa till Chad dit han åkte själv för många år sedan.
Kul med fotografer som hela tiden utvecklas.
Det är inspirerande.

Jag tror vi lyckades hålla igång det där samtalet men nu är ju jag minst sagt, lite part i målet.

Sen höll jag två snack om den här bloggen.
Inte mycket att orda om kanske.

Fotomässan då?
Är det något för proffsen eller är det mest för ambitiösa fotoamatörer.
Jag tror den ger något till alla.
Jag är otroligt imponerad av Sofia och Markus Marcetics och det jobb som dom lagt ner på mässan.
Det är mycket att sy ihop kan jag lova.
Puh, blir helt svettig av bara tanken.

På mässan passar kamerahandlare och andra på att visa upp sig och sina produkter.
Tack och lov hänger det en del bilder också.

Emma Svenssons bilder på Kristian Gidlund hängde vackert på mässan.
Förmodligen det starkaste jag såg kombinerat med hans egna ord.
Fint.
Emma är grym för övrigt och höll flera föreläsningar också.
Som om inte det räckte hade hon själv hyrt en monter där hon varje dag ställde ut en ny fotografs bilder varje dag.
Hon är VD på rockfoto och driver fotoresor, ställer ut och håller massor med föreläsningar.
Ja du, det inspirerar mig åtminstone.
Grymt!

Per-Anders Petterssons bilder är också bra. 
Peter Gerdehags bilder på kokvinnorna.

Jag lyssnar på Pieter ten Hoppen.
Han är alltid grym!

Annars är det lätt att bli något matt på alla grejer som försäljarna vill att vi ska köpa.
Mycket handlar om att filma numer.
Visst, filma med din DSLR som du redan har men du måste egentligen ha tillbehör, lampor och ställningar för 100000 kr till.
Eller en liten helikopter.
Det flögs mycket helikopter på mässan.

Jag köpte ingenting förutom Anders Petersens senaste bok.
På bilden sitter jag och tittar på den SVT intervju jag la ut för någon dag sedan.
Du kan också göra det här.

Jag är glad att jag fick tjuvtitta på Fredrik Reuterhälls senaste film.
Du kommer också få chansen gissar jag.

2 kommentarer:

Alexander sa...

Fin tidning på bordet! Tack för bra samtal m Clarén, Hansson och Ohlsson Wallin.

Lars D sa...

Det är du som ska ha tack...för tidningen:-)
/LarsD

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden