onsdag 15 februari 2017

Action/Feature

Möjligen är jag en surgubbe, men jag kan inte låta bli.
Jag har alltid haft svårt att se skillnaderna mellan action och feature, jag har tjatat om det tidigare.
Men kanske inte för att jag själv har svårt att förstå skillnaderna, utan för att tävlingarna tycks vara så snurriga med sina prissättningar.
POY som är väldigt aktuellt just nu har prisat den här bilden som årets bästa sportbild action.
Jaha, tänker jag. För mig blir det aldrig action, men det spelar kanske ingen roll?

Jag går till botten med det.
Bildtexten lyder "ITU Grand Final World Championship".
Fotografen har alltså skrivit att det är en bild från finalen i VM i Triathlon, men alla som varit på en tävling vet att det är massor med tävlande i fältet, eller hur? Här är bara en tävlande från Tjeckoslovakien.
Juryn har lagt till i bildtexten:
(This image has been converted from color to black and white) Athletes warm up for the Junior Women World Championship race at the Fonatur Triathlon Park on September 16, 2016 in Cozumel, Mexico. The ITU Grand Final World Championship will be held until Sunday.

Jag tycker bilden är fin, men skulle den inte vunnit i featureklassen?
Är det verkligen action när det är uppvärmning?
Jag går in och kollar resultaten och ser att på bilden är det Simona Simunkova som värmer upp inför tävlingen där hon slutade på 42:a plats.

I svenska Årets Bild får vi fotografer ofta höra att vi inte förstår klasserna riktigt och skickar i fel osv.
Jag tycker ärligt talat inte det är konstigt.
POY prisar en uppvärmningsbild på en kvinna som slutar 42:a i VM som mest "action" och jag har alltid trott att det ska finnas lite, lite journalistik i bilderna också.
Men stort grattis till fotografen, en himla fin bild!

Här är vinnaren i feature och här är vinnaren i action.

1 kommentar:

Ingvar Andersson sa...

Jag håller med dig!
Ingvar

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden