lördag 1 december 2018

Lucka 1 med Erik Nylander




För sjunde året på raken kör vi idag igång ytterligare en julkalender.
24 härliga fotografer väntar på att bli öppnade som luckor, enda fram till julafton.
Först ut i lucka 1 finner du Erik Nylander.
En fin bekantskap som jag fick dela ut priser till senast på Årets Bild - galan i Uppsala.
Erik gjorde Sveriges bästa reportage från Sverige förra året och blev dessutom Årets Rookie.

Vi sågs senare i Fredrikstad i Norge också och Erik är en sådan kille man direkt gillar.
Nu river vi upp lucka 1 tycker jag och så hoppas jag att du följer med hela vägen fram till julafton.
Erik Nylander mina damer och herrar.

-----------

Är det några bilder du är extra nöjd med från året?
Jag blir sällan nöjd, men jag minns särskilt några goa dagar i Malung under Dansbandsveckan som är mitt roligaste fototillfälle i år.







Berätta mer?
Jag hade en lugn första vecka som sommarvikarie på DN, och gav förslag om att göra ett reportage om Dansbandsveckan, vilket DN Kultur nappade på.
Att komma nära inpå människor som är passionerade över något tycker jag alltid är extremt intressant och givande, hur viktigt eller obetydligt ämnet än kan vara. 


På Dansbandsveckan handlar det om hawaiiskjortmatchande dansbandsmusiker som är superstars i deras universum, i symbios med tiotusentals människor som bara avgudar att dansa mer än något annat. Människorna känns mycket mer äkta än andra festivaler och arrangemang jag varit på, och det är i princip bara glada miner utan bråk. 
Jag jobbade cirka två dagar men hade lätt kunnat stanna hela veckan. 
Nästa sommar är planen att åka dit igen för att fota och unna mig en nybörjarkurs i jitterbugg.


Du ska skriva en kontaktannons - hur beskriver du dig själv med fem ord?
Aktiv, nyfiken, kul, social, tidsoptimistisk.

Vilken är den vanligaste frågan du får när du går bort på middag?
“Vad jobbar du med nu?”. Jag försöker ge ett kort, sammanfattande svar men det blir oftast väldigt spretigt. Precis som mitt yrke och liv oftast är. 

När var du riktigt lycklig senast?
Jag planerar just nu en resa till Japan om några veckor för att göra skidreportage, genom Ryssland med Transsibiriska järnvägen. Jag har kontakt med en rysk guide som har besvarar mina frågor med ett hundratal röstmeddelanden på facebookchatten, vilket är rätt lustigt och gör det lurigt att hålla reda på all information. 
Att snart vara på väg och ovissheten om hur allt kommer bli gör mig förväntansfull och lycklig. 
Och så är jag kär! Hon gör mig lycklig.

Du måste tatuera dig, vilket motiv blir det?
I tonåren funderade jag på att tatuera in en fotboll och en snowboard på överarmen. Några år senare ville jag ha ett stort björnansikte över hela bröstet. 
Som tur (?) var är jag ganska eftertänksam, så jag är tatueringsfri fortfarande. 

Om jag måste nåla in något just nu blir det nog en gran eller en skog på något vis. 
Eller en skata. 
Min farmor satt alltid och matade skatorna från verandan i sitt hus, de var hennes bästa vänner de sista åren. Nu ser jag skatorna flyga över hennes gård och tänker att hon finns med där uppe i skatgänget.

Hur är du som bilförare?
Ryckig, omkörningsglad och orimligt självsäker. 
När blev du vuxen?
Här om veckan lärde jag mig att diska samtidigt som jag lagar mat. 

När jag gör det känner jag mig vuxen. Annars inte särskilt.

Vilket är ditt sämsta köp?
Två väldigt tunga och stora studioblixtar som jag släpat runt på under en del resor och genom alldeles för många flyttlass. 
Köpta 2010 och använda vid ett tillfälle. 
I filmen om ditt liv, vem spelar dig då?
Heath Ledger om han fanns kvar. Annars Bill Gates. 
När jag har brillor på mig ska han tydligen vara lik mig.

Vad ogillar du i din personlighet?
Tidsoptimism. Tar onödiga diskussioner. 
Blir inte så lätt nöjd. 

Vad är din bild av total misär?
Ensamhet. Att leva utan att ha någon annan som bryr sig om att en lever.

Vad ogillar du i andras personlighet?
Högfärdighet, missunnsamhet, nedvärderande. 
Folk som inte hejar tillbaka när jag hejar, oavsett om jag känner dem eller inte, tycker jag är riktigt töntiga. 

Vilken levande människa beundrar du mest?
Min morfar Arild. Ödmjuk, omtänksam, lojal, rättvis, hårt arbetande osv. 

Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
Intelligens. Att ha högt IQ är fantastiskt bra så länge det används på rätt sätt, men är inget värt om det inte backas upp av ett varmt hjärta.

Vilken är din största fobi?
Jag är ganska klaustrofobisk. 
Att vilja andas men inte få luft är min värsta fobi. Typ att krypa i en väldigt trång grotta och fastna med huvudet inåt. Medan grottan fylls med vatten. 
Sedan hatar jag ormar så om det dessutom kommer giftiga ormar simmandes i vattnet när jag ligger där och kvävs, det hade känts riktigt pissigt. 

Vad är din största rädsla?
Att vara ensam och ogillad. 
Att förlora de jag älskar.



Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Hade kunnat tänka mig att byta mitt hår mot något mer spännande, typ ett afro. 
Var skulle du helst av allt bo?
Just nu i Stockholm, men jag vill bo på några fler ställen innan jag landar. 
Jag har lovat mig själv att bo i Japan, Lofoten och på västkusten i USA en period någon gång i livet.

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Ärlighet, lojalitet, påhittighet, entusiasm, äventyrlighet, spontanitet. 
Vänner som accepterar att jag är flängig och förstår att jag är hemma oregelbundet, men ändå anstränger sig för att ses när det går.
Hur skulle du vilja dö?
Jag tänkte länge att jag skulle pusha mig inom äventyrssport och att jag kommer dö medan jag “gör något jag älskar” innan jag hinner bli 50 år. 
Extremt klyschigt och inte särskilt lockande längre. 
Nu är jag mer inne på att dö hemma i sängen när jag är 105, för att jag är så gammal som jag kan bli. 
Snabbt nog för att inte behöva lida men med tillräcklig tid för att hinna raljera med svar på livets alla gåtor till mina närmsta som jag lämnar efter mig.
Vad är din största extravagans?
Jag äger orimligt mycket sportutrustning. 
Jag vägrar att missa ett tillfälle till att hänga på något kul på grund av att jag inte har grejerna. Och så är jag beroende av “naturgodis”.






När ljuger du?
Väldigt sällan, i situationer där jag intalar mig att alla blir gladare/mindre ledsen av att inte höra hela sanningen. 

När jag är sen. 

Vilket är ditt favorityrke?
Jag älskar att jobba med fotografi, film och journalistik. 
Det är så stort och brett att jag inte tror jag kommer ledsna på ett tag.

Vad är ditt motto?
Yes you can!

Nämn några saker du gör när ingen ser dig?
Dansar framför spegeln. Lagar äcklig mat. 
Klickar mig in på kvällstidningarnas dåliga klickbeten.

Ångrar du något i livet?
Många saker! Saker som jag ångrar, men inget som jag ältar. 
Människor jag sårat. Chanser jag inte tagit. 
Jag inser att jag inte alltid väljer rätt, men förhoppningsvis lär jag mig lite för varje gång.


Vad gör du i jul?
I jul befinner jag mig i skidorten Sheregesh i Sibirien, Ryssland. 
På väg mot Japan med tåg/färja, för att fotografera och filma för flera skidreportage tillsammans med några av Sverige och Rysslands bästa skid-/snowboardåkare. 
Om mina förutfattade meningar besvaras byts min extremt nyktra jul med familjen i Sundsvall ut mot vodka i ölglas och armbrytning kring granen.

Tack så mycket för hjälpen Erik!
Ha en riktigt rolig resa framöver, jag är så avundsjuk på Japan.

Imorgon klockan 06:00 river vi upp lucka 2 tycker jag, du hänger väl med?



Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden