onsdag 5 december 2018

Lucka 5 med Peter Hove Olesen

Här har du honom. 
Peter Hove Olesen som till vardags jobbar på Politiken i Köpenhamn har jag stött på då och då på fältet i de tidiga åren.
Godheten själv och alltid trevlig och snäll.
Som han har plockat priser i danska Årets Bild och en gång när jag var rätt ny på den danska sidan under en Årets Bild-middag sa han "kom och sitt med oss" och så gick han och hämtade sushi till mig. 
Ja, du hör ju!
Det är en mycket god man alltså så det är med extra stolthet och glädje jag presenterar honom för just dig idag.

Tidigt i år fick jag dessutom chansen att sitta tillsammans med honom i den danska Årets Bild-juryn. 
Det var fina dagar och Peter har bra tankar kring fotografi och pratar väl för den.
Han sa också att "om man kunde leva på att sitta som domare i fototävlingar" hade han sökt det jobbet direkt.
Jag med.

Nu öppnar vi lucka 5 tycker jag.
Søde (som de säger i Danmark) Peter Hove Olesen!

Är det några bilder du är extra nöjd med från året?
Nej.

Berätta mer?
Jeg synes det har været et sløjt år fotografisk. 
I 2015 valgte jeg, at jeg ikke ville rejse på svære udlandsreportager i et stykke tid, fordi jeg havde lavet den slags lidt for længe. 
Det har været en rigtig beslutning, men jeg kan godt mærke, at jeg savner at lave noget med mere mening nu. 
På det seneste har det været meget portrætter, portrætter, portrætter, portrætter, portrætter, lidt “reportage-på-en-time” og så lidt flere portrætter ..

Ikke fordi det kun giver mening at arbejde i udlandet, men det kan godt føles lidt fladt at lave historier om danskere, der har tabt penge på deres pensionsopsparing, når folk sulter lige rundt om hjørnet. 

Du ska skriva en kontaktannons - hur beskriver du dig själv med fem ord?
Far. Træt. Glad. Enspænder. Social.

Vilken är den vanligaste frågan du får när du går bort på middag?
Fotograf? Hvad er det bedste billede du har taget?

När var du riktigt lycklig senast?
I sommer. 
Jeg havde leget med min søn hele dagen i sommerhuset, og vi havde lavet præcis ingenting. 
Han var lagt til at sove for natten, og jeg lå i min hængekøje med babyalarmen (der ikke sagde noget). 
Luften var nærmest blød, og hvidvinen var kold og god.

Du måste tatuera dig, vilket motiv blir det?
Det er hemmeligt. 
Men jeg skal aldrig have en tatovering.

Hur är du som bilförare?
PERFEKT (knock on wood). 
Altså hvis ikke jeg er stresset. Eller sur. Eller sulten. Eller træt. 
Så kommer det ofte bag på mig, at der er SÅ mange dårlige bilister i verden …

När blev du vuxen?
30. marts 2014 meget tidligt om morgenen.




Vilket är ditt sämsta köp?
Årh. Der er helt utroligt mange. 
Jeg bliver alt for let begejstret for gadgets, og så researcher jeg i månedsvis inden jeg køber. 
Det ender som regel med, at researchen viser sig at være det mest interessante. 
Jeg har for eksempel en Google Home stående. Det virkede smart at kunne tænde lyset med stemmen. 
Men i praksis føles det ret dumt.

I filmen om ditt liv, vem spelar dig då?
Ryan Gosling. 
Han er urimeligt pæn og en god skuespiller. Så ham bliver det jo nok ikke. 
Vil tro det i virkeligheden bliver en ukendt b-skuespiller under uddannelse. 
Efter filmen vil han forblive ukendt, fordi filmen om mig kommer ærligt talt ikke til at sælge mange billetter.

Vad ogillar du i din personlighet?
Jeg kan godt blive hidsig, og komme til at sige for meget, for højt, selvom jeg har besluttet at bevare fatningen. 
Jeg er ret god til at tælle til 10, men ind i mellem ville jeg ønske, at jeg talte til 20. Eller 30. Men der er i blandt for mange idioter i verden til at det altid lader sig gøre.

Vad är din bild av total misär?
Højredrejningen overalt. At mennesker kan lokkes til at tro på, at der findes nemme løsninger. 
Jeg var lige blevet far og havde ikke sovet ret meget, så jeg var nok nem at overvælde, men jeg græd, da Trump blev indsat som præsident.





Vad ogillar du i andras personlighet?
Smålighed, uvenlighed, nærighed, nærtagenhed, egoisme.

Vilken levande människa beundrar du mest?
Det kan jeg ikke rigtigt svare på? 
The good ones die young.

Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
At alle kan tale og forventer at blive hørt. 
Ideen er jo meget god, men der er bare nogle mennesker, som forvalter den evne helt utroligt dårligt. Jeg er overbevist om at verden ville være et markant bedre sted, hvis flere holdt deres kæft og lyttede. 
Jeg forstår godt, hvor ideen om at alles meninger er lige gode opstod. 
Men jeg synes det har taget overhånd. Ikke mindst online. 

Vilken är din största fobi?
Mørke. 
Jeg er ikke så god til ikke at have mulighed for at forudsige, hvad der kommer til at ske. Eller hvor lyde kommer fra. 
Så måske i virkeligheden mere lyde i mørket.

Vad är din största rädsla?
Jeg VED, det er en kliché - men at der skal ske min søn noget, som jeg ikke kan redde ham fra. 




Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Jeg synes altid, at jeg vejer lidt for meget. 
Og at min krop insisterer på at modarbejde mig på alle tænkelige måder.

Var skulle du helst av allt bo?
Lige der, hvor jeg bor nu: i en lejlighed midt i København, og med mulighed for at køre til mit sommerhus i skoven på 45 minutter. 
Men hvis jeg fik økonomisk mulighed for at opgradere den plan, så kunne man jo godt bo i en større lejlighed med udsigt til noget vand, og have et sommerhus, hvor taget ikke konstant er utæt et eller andet sted.

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Loyalitet. 
At venskab ikke måles i, hvor ofte man ses, men hvor gode venner man er.

Hur skulle du vilja dö?
I min hængekøje, gammel, nogenlunde rask og sikker på, at det var gået min søn godt her i livet.

Vad är din största extravagans?
Måske min bil? Jeg har brug for en bil i mit arbejde, men hvis jeg ikke havde, ville jeg nok have en bil alligevel. 
Også selvom den sviner og er tiltagende forkert at eje. Men tanken om at skulle dele en bil, gør mig urolig. 
Jeg ELSKER tanken om at kunne sætte mig ind i min bil og køre væk, når det passer mig.

När ljuger du?
Når jeg kommer for sent. 
Jeg hader at komme for sent, fordi det er spild af andre folks tid, og så kan jeg godt komme til at sige noget med at “der var meget trafik”, eller andet dumt.

Vilken är ditt favorityrke?
Læge. 
Det må være det sejeste i hele verden at kunne hjælpe mennesker i nød. Har ved flere lejligheder rejst med Læger uden Grænser i urolige områder, og det føles ærligt talt lidt tåbeligt at rende rundt med et kamera og rapportere hjem, når man møder en læge på ens egen alder, der står og saver benene af folk, så de kan overleve. 
Læger gør en forskel. 
Fotografer? Ja, måske kan man være heldig et par gange i løbet af en lang karriere, men reelt er det jo stærkt begrænset, hvad vi kan gøre ved verden.




Vad är ditt motto?
Allt kommer at bli bra. 
Jeg har et lille klistermærke hvor det står. Den deler jeg med min bedste ven. Den der har mest brug for påmindelsen har den hængende.

Nämn några saker du gör när ingen ser dig?
Ser VIRKELIG mange youtube videoer om - for andre - tåbelige ting. 
Forleden så jeg en 45 minutter lang video med en mand som byggede et shelter ud af europa-paller. 
Det var vildt spændende, men det er der nok ikke så mange af mine venner der vil synes. Men. 
Det er jo research?!?

Ångrar du något i livet?
Ikke rigtigt. Sket er sket. 
Men jeg hvis jeg kunne rejse tilbage i tid, ville jeg nok minde mig selv om at man skal nyde livet mere. 
At “Allt kommer at bli bra”, og at der ikke er nogen grund til at have så travlt med at komme i mål.

Vad gör du i jul?
Forsøger at undgå min søn omkommer under et bjerg af gaver, og at jeg ikke selv spiser så meget, som jeg plejer. 
Satser på at cirka 50 procent vil lykkes …

Tack så mycket Peter och hoppas december och julen blir fin och att sonen får lagom med paket.
Du vill såklart ha mer av Peter och du kan med lätthet följa honom på hans Instagram.

Imorgon klockan 06:00 beger vi oss till Norge igen och du ställer klockan och kollar in va?




Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden