onsdag 19 december 2018

Lucka 19 med Tommy Söderlund


Det här är Tommy SöderlundEn fin vän från Gotland.
Tommy är en klurig fotograf på ett fint sätt och har förgyllt tidningen på Gotland med tänkvärda bilder under mängder med år. 
Nu är han frilans.
Tommy är en tänkare och fler fotografer borde vara det, ofta är det just det som skiljer de bästa från resten tycker jag.

Den inteligenta fotografin.
För något år sedan kom han ut med ett praktverk till bok som han kallar Intill/Intimacy vilken är himla fin, köp den du också.
Tommy bloggar också och du finner texterna här.
Jag hade också äran att ha Tommy med på en workshop jag höll i början av 2018.

Nu river vi upp lucka 19 med Tommy Söderlund mina damer och herrar.

Är det några bilder du är extra nöjd med från året? 
Bilder och filmerna på min mamma May är jag glad och nöjd över. 
Jag avsatte extra tid i våras för henne, var fint.

Berätta mer?
Hon avled i slutet av maj, själv intresserad av fotografi, köpte sin första kamera för 27 kr efter att samlat, torkat och sålt nypon.

Vi pratade om hennes bilder i våras, och så hann hon dessutom få första exemplaret av min bok INTILL/INTIMACY några dagar hon gick bort.
Som att hon väntade ut tryckeriet. 
Vi bläddrade tillsammans och en del bilder fick minnet att glimra till.




Du ska skriva en kontaktannons - hur beskriver du dig själv med fem ord?
Nyfiken, öppen, glad, glömsk, på tröskeln till ålderdom.

Vilken är den vanligaste frågan du får när du går bort på middag?
Hur är läget? Annars då? Hur är det att vara pensionär?
Jo, hyfsat, men jag är inte pensionär...än. 
Hur är det själv? Blir svaren oftast....beroende på vem som frågar förstås.

När var du riktigt lycklig senast?
Lycklig är jag ofta, lycklig nästan ständigt liksom... senast i morse var det tydligt. 

Du måste tatuera dig, vilket motiv blir det?
Det får bli en lite "närvel" i lodrät position ("närvel" är gutamål för dörrvred på uthus, ofta vackra i trä) på bröstet närmast hjärtat.
Detta svar får jag "äta upp" på middagar framöver ...

Hur är du som bilförare?  
Jag uppfattar mej själv som stabil/god förare, njuter ofta mer än medpassagerare över bilfärder, kan höra syrsor fortfarande vid ca 70 km fart och vindrutan nere.
Andras åsikter om mig vid ratten är: Tittar för mycket runt omkring, växlar inte efter varvräknare, eller av miljömässiga bevekelsegrunder.
Har för övrigt ingen bil.

Vilket är ditt sämsta köp?
Beställde ett par "märkesjeans" på nätet, (två månader sedan). 
Fick piratkopior från Kina. Två nummer för korta, breda över lår och bak. 
Såg ut som Karlsson på taket. Dessutom fanns inget hål för knappen i midjan.
Fick betala extra tull. 
Skämdes när jag lämnade dom till Röda Korset.
Hoppas, men samtidigt inte dom passar någon...:)



I filmen om ditt liv, vem spelar dig då?
Ett visst kontrollbehov har jag, så det passar nog bäst att jag tar den huvudrollen själv.

Vad ogillar du i din personlighet?
Att jag måste bli påmind om att räta på ryggen, inte bara fysiskt. 
Att bära min vackra själ med stolthet också.
Jante, jante vik hädan...

Vad är din bild av total misär?
Att kränka en medmedmänniskas personliga integritet, i avsikt att vinna behag.

Vad ogillar du i andras personlighet?
Har svårt för fjäskande och personlighet med avsaknad av empati och etisk kompass.

Vilken levande människa beundrar du mest?
Sara Danius & Karl-Bertil Jonsson (hans ande lever väl än?)

Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
Tron att man står högst på tron. 
Vi är en art som förstår orsakssamband, fast ändå inte liksom.

Vilken är din största fobi?
Jag har faktiskt ständigt mardrömmar om att stå inför ett motiv, som är oerhört viktigt för mej att bevara/förmedla, 
med en kamera vars slutare låst sig. 
Brukar le när jag vaknar... men drömmen kommer tillbaka. 
Yrkesskada säjer min kära, eller rädd för att misslyckas, en yttring för höga prestationskrav på mej själv kanske.



Vad är din största rädsla?
Att vakna och inte hitta glädjen och kreativitet...och att slutaren rostat ihop.

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Något är det med pannan i profil, eller när belysningen riktas rakt uppifrån mot hjässan.
Gillar inte mötet med bar hud just där ...

Var skulle du helst av allt bo?
I trygghet innanför Visby ringmur..:)

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Innerlighet, omtänksamhet, trofasthet och att man är modig i samtal.

Hur skulle du vilja dö?
Gäller inte mig! men utifall att: utan ångest, med framförhållning så man hinner förbereda sig. 
Inte ensam.

Vad är din största extravagans?
Snittblommor, vill oavbrutet omge mig med snittblommor, gratis i mängd. 
Finner tillfredställelse i att plocka från ödetomter, eller från det vilda.
Stjäl...lite ibland, bryter någon kvist också.

Sedan enkelt, men vackert arrangerade. "Jag plockar gärna in min trädgård för kvällen" för travestera min favoritpoet Marie Lundqvist.
Avskyr plastblommor och överhuvudtaget substitut för det äkta. 


När ljuger du?
Ytterst sparsamt, när det tjänar mina syften och skyddar nära, har aldrig satt det i system. 
Försöker hitta formuleringar som inte ger utslag på lögndetektorn. 
Det är fult att ljuga, dumt, och fina människor gör inte så. 
Inte journalister, Gud  eller pappa och mamma.
Jag gör det ... inte heller. 

Vilken är ditt favorityrke?
Den sysselsättning jag har, är mig veterligen närmast mitt favorityrke. 
Att förmedla berättelser via i första hand fotografi, med ord till.
I bästa fall ökar det förståelse om oss och vår tid.
Som här och nu.  


Vad är ditt motto?
Min tid är nu.

Nämn några saker du gör när ingen ser dig?
Letar efter mej själv, jag otroligt sällskapssjuk.

Ångrar du något i livet?
Ja, några saker kunde jag gjort tydligare i relationer. Av rädsla, och brist på kunskap och självinsikt har jag gjort några besvikna.
Jag var inte modig nog, vilket jag ångrar idag. 

Vad gör du i jul?
Pratar extra länge med alla fem barn, (några "hemma" på Gotland, andra via Skype), lite mer tid i soffan, långa promenader i strandkanten och längs kärleksstigen i Visby.
Middag och att "hänga" Viveca naturligtvis.

Tack så mycket för hjälpen Tommy
Jag vet att du som läsare vill ha mer av Tommy och du kan som sagt med lätthet gå in på hans hemsida och se mer och läsa mer om hans tankar.

Imorgon kommer det en ny lucka här i julkalendern klockan 06:00, du hänger väl med?

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden