torsdag 7 februari 2008

Varför blogg?

Först vill jag be Lee om ursäkt. Jag har snöat in för mycket på Winnerbäck som sjunger med fröken Lee.
Därför denna felskrivning. Lee är en man och nu vet jag mycket bättre. Förlåt.
Jag startade en blogg för jag hade följt Martin von Kroghs blogg när han var på resa. Är man fotonörd så var det kul att få hänga med honom på resa. Jag skrev själv om mina äventyr men mailade då det till mina närmaste. Nu kan dom välja om dom vill gå in och kolla. Jag har som avsikt att skriva om det som händer omkring mitt jobb och fotografi. Jag försöker bespara er det mest privata. Jag har några resor framför mig och tanken var kanske att till OS i Peking ja, då kan jag berätta för er om hur det är bakom kulisserna på ett OS. I mars åker jag till Grekland och Indien. I maj kanske till Kina och då berättar jag om mina trippar.
Jag reser inte lika mycket längre som förut men jag bloggar ändå. Roligast med att blogga tycker jag är att lyfta fram andra kollegor och fotografer. Tipsa om grejer som jag tycker är bra eller mindre bra kanske.
Jag skrev om Årets Bild (jo, jag ska ringa Lemberg) och helt plötsligt så var kommentarerna igång.
Vad roligt, men vad synd på samma gång. Detta är ingen blogg för att kasta skit på varandra.
Tvärt om, det ska vara glädje, det är ju nästan mitt motto.
Synd, Pavel att du tar så hårt vid dig som privatperson. Det är inte min avsikt. Ingen annans heller tror jag.
Nu måste jag jobba så jag blir klar med mina bilder från England.
Välkomna in och kommentera mina inlägg eller tips.
I morgon är det fredag.
Glädje!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ja - jag tog illa vid mig av uppropet. Även om det inte var er avsikt.
Därför tackade jag för mig och avgick. Jag har försökt förklara varför, men vi tycks inte kunna förstå varandra.

Att du bloggar är självklart toppen. Det berikar foto-kulturen.
Men en blog, eller ett upprop på ett debattforum, är ju inte direkt ett privat samtal i ett avskilt rum. Även om man kanske lätt kan förledas att tro det när man sitter och skriver i sin ensamhet. Att offentligt skriva om andra människor förpliktigar.

Självklart vill du ha reda på varför din eller någon annans bild blivit diskad.
Men när du baserar en lång text på massa rykten och vad du har "hört" så tycker jag inte det är OK. För att visa Jonas Lemberg lite respekt för det jobb han utför så bör du så klart fråga honom först och inte bidra till ryktesspridningen. Det är han värd, eller hur?(jag tror du också tycker det)
Jag anser helt enkelt att man som medlem i PFK ska ha respekt för det arbete som folk lägger ner på att PFK drivs. Att agera med en viss hänsyn. Särskilt om man själv inte är beredd att åta sig uppgiften.

//Hälsar Pawel

Lars D sa...

Shit!
Skulle det ligga minsta kritik i Jonas Lembergs jobb när det gäller årets bild i mitt inlägg?
Det var det sista jag ville göra. Jag visar gärna Jonas hur mycket respekt som helst, det är han värd.
Det har alltid varit hemlighetsmakeri kring Årets Bild.
Många rykten flyter runt. Det är det som är synd tycker jag. Jag tror kåren blir bättre om vi får veta mer. Jag tror inte det är Lembergs fel. Han låter ju tävlingen finnas kvar. Tack för det Jonas.
Jag ska ringa honom under dagen och få klarhet i alla rykten som går runt. Jag hade tänkt att vänta med det för jag personligen har inte så bråttom med det. Nu gör jag det under dagen.
/ LarsD

Anonym sa...

Hej Lars!
Du skriver "Det har alltid varit hemlighetsmakeri kring Årets Bild."
Det skulle rent personligt vara intressant att veta vad du menar med det, eftersom jag var ansvarig för Årets Bild under 5 år.
När,var hur har hemlighetsmakeriet pågått/skett?

mvh
Christer Höglund

Lars D sa...

Hej Christer
Som tävlande vet man väldigt lite. Kanske har man två priser innan juryns kaffepaus och efter det åker man ut helt. Vad vet jag? Det är lite så jag menar. Kanske man skulle vara mer öppen och berätta att dessa 10 reportage var med på prispallen och dessa 7 åkte ut på grund av att juryn resonerade så.
Det kan vara så att det är svårt för oss svenskar att ta det och därför bättre att låta det vara som nu. Det var mer en tanke att kanske förbättra hela tävlingen/kåren eller varför inte den enskilda fotografen. Möjligen blir det för mycket och vissa lär sig något och andra blir ledsna.
Jag vet inte.
Men det var så jag menade. Jag vill också passa på att tacka både dig Christer , Johan och Wiklund som höjde upp årets bildtävlingen ordentligt.
Hela tävlingen höjdes. När ni slutade kändes det tråkigt men nu tycker jag att Lemberg höjt tävlingen ett steg till tack vare ert fina förarbete. Super! Det vet ni och det vet Lemberg att jag tycker. Det är ingen kritik utan snarare tankar jag har. Men det får ju jag ha på min egen sida, haha.
Tack också Christer att du är en sån flitig läsare av min blogg. Kul, hoppas vi ses på Berns.

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden