måndag 27 april 2020

När Politiken satsar, då satsar de!


Igår var det söndag. 
Jag skummade igenom de tidningar jag följer och det är viruset sida upp och sida ner såklart.
Det måste vara den största världshändelsen sedan andra världskriget, det ska rapporteras om.

Jag har under de här veckorna sett helt enorma reportage från norra Italien, främst i NY Times men jag tycker också VG i Norge hållit fanan högt.
Du såg väl detta gissar jag som NY times gjorde. Det är fotografen Fabio Bucciarelli som tagit bilderna och han har varit mitt i centrum av det hela i norra Italien. Många av hans bilder har du redan sett men hans hemsida är värd att kolla in.
Du har sett det här, det här, det här och det här som VG publiceras också va? 
Jag såg en helt otrolig bild tagen av Jon IngemundsenStavanger Aftenblad med parkerade flygplan.

The Atlantic hade också en fin serie på sjukvårdspersonal som jobbar hårt som du ser här.
Jag har sett många efterapningar av det, men kanske inget så bra som detta.
Magnus Hjalmarsson Neideman och Staffan Löwstedt på SvD har också spänt bågen i reportage såsom detta och detta.

Men så igår så ser jag att Politikens Mads Nissen fått access att följa med deras stadsminister Mette Fredriksen under de första veckorna under corona-tiden och när Politiken satsar - då satsar dem.
Med Henriette Lind i spetsen och som också skrivit texten kör tidningen 10 sidor plus etta och bilage-etta. 
Det var länge sedan jag såg en sådan fin och stor satsning. Dessutom med bildjournalistiska medel.
Det värmer hjärtat och all repsekt till Henriette, Mads och Politiken för det.
Tack.







Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden