fredag 26 september 2008

Chisinau, en av alla glömda städer


Min kära kollega Åsa Sjöström fick jag i torsdags lära mycket snabbt hur man gör bildspel.
Hon ska åka till USA snart och tack och lov kunde hon mycket innan, annars hade vi inte hunnit.
Det som återstår hinner vi nog fixa till innan hon sticker så hon känner sig lugn och fin.
Ingen i fotosverige har missat hennes bilder från Moldavien.
2001 var jag där på fotboll. (bilderna till detta inlägget är därifrån.)
Inte lika bra som Åsa som ni ser men ändå, man får ta vad man har liksom.
Det var kallt som bara den och det var bara jag som gick mätt till matchen minns jag.
Jag kokade en burk ravioli i mitt Tangiakök jag har med mig på vissa resor.
Eller vissa länder kanske man ska säga.
Inte till Japan dock.
På mitt lilla rum så ringde det hela tiden i den där lilla röda telefonen.
- Do you want sex, mister? sa rösten var 20:e minut det ringde i den.
Som ni vet så kommer James Nachtwey till Stockholm på söndag.
Legenden och myten.
Gentlemannen.
Idag ringde en gammal vän och kollega från Stockholm.
Han är duktig och mycket trevlig dessutom.
Tyvärr kunde jag inte möta upp honom ikväll här i Malmö.
Typiskt, det hade varit trevligt men jag hoppas att det kommer fler tillfällen.
Han var trött på honom. Gentlemannen.
Han hade sett honom på fältet och då försvinner den där gentlemanna-grejen.
-Nej, usch , sa han men han kunde inte låta bli att tycka han tar bra bilder.
Men lite av allt svalnar något ändå.
För många år sedan så var den där duktiga fotografen Brian Harris från London här i stan och snackade.
När vi frågade honom om James så rynkade han på näsan och så sa han att han stått bredvid honom i Belfast och hört honom ropa till barnen som slängde bensinbomber.
- Can you do that again in black and white, please, sa han och bytte kamera.
(på den tiden hade fotograferna ett hus med svartvit film och en med dia. Färg alltså)
Men det hade varit roligt att vara där och lyssna ändå.
Själv jobbar jag i helgen här hemma i Malmö, det ska bli roligt det med.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Härliga Chisinau jag längtar dit när jag ser dina bilder! Nästa gång du åker till Moldavien ska jag tipsa dig om några riktigt goa restauranger i så du slipper släpa med dig ditt kök.
Tack för senast, med bildspelsintroduktionen. Jag hoppas att jag tack vare dig ska kunna bidra med några okej bildspel på Sydis-webben från USA. Men det hade inte varit helt fel att ha med sig senaste EOS 5 så man kunde blanda lite stillbild med film. Men den som väntar på något gott!
Kramen Åsa

Anonym sa...

Tack själv, hoppa satt du blev klokare men säg bara till om du kör fast någonstans så löser vi det.
Bäst är nog att bara sitta hemma och öva så sitter det nog snart.
Köp en på BH i New York.
Ta en till mig också...

/ LarsD

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden