lördag 14 november 2009

PF-dagarna 3


Linda fick så mycket inspiration så hon skulle av och plåta badhuset i Nyborg.
NU är PF dagarna i Nyborg avklarade. Riktigt, riktigt bra arrangemang.
Jag rekommenderar alla att ta sig dit om 2 år när det är dags igen.
Idag var det full fart igen och en blandning på fotografer.
Danskarna Mads Nissen och David Høgsholt började morgonen.
Två landsmän som nu fokuserat på Asien och dom visade också bilder därifrån och berättade vad det var som tog dom just dit.
Efter det var det enda kvinnliga fotografen ( Här kan nog PF jobba lite mer till nästa gång att hitta fler kvinnor) Daniele Anastasion från Washington. Hon jobbade med rörlig film och det hon visade var riktigt bra. Hon hängde med en gammal krigsdåre från Lybien tror jag det var.
Nära, rakt. Eller förresten, det var så jäkla nära så det inte var sant.

Linda Axelsson och Hussein El- Alawi från Sydsvenskan
Sen kom Tim Hetherington och visade både rörligt och stillbilder.
Djupt men med en tanke ändå och det var såklart också mycket bra.

PFK västra hade kommit till PF dagarna
Sen var det ytterligare en videokille men jag kände direkt att detta var inte min grej så jag gick ut och det gjorde också min gamle chef Brian Karmark. Det gjorde att vi hann snacka och mysa lite i soffan utanför.
Också viktigt såklart.
Sist men inte minst vår egen Anders Petersen. Han lockade till många skratt och han var också den enda som tagit sig hem för att fotografera på hemmaplan.
Självklart var konferensen otroligt inspirerande och givande. Det går i full fart och det är bilder, bilder och bilder.
Men varför är det bara krig och elände som räknas. Hur kommer det sig att i våra kretsar slår det så himla högt?
Inget att skratta åt, ingen berättelse från närområdet. Afrika och Afghanistan. Hela tiden.
Depp, depp och depp. Det är konstigt och det blir också så skönt när Anders visar sina Värmlandsbilder och talar på det sättet som han gör. Härligt!
Men summa summarum så var det mer än bra. Åk dit nästa gång om du får chansen.
Danskarna är duktiga på att arrangera och dessutom bra på att hitta duktigt folk som man kanske inte kände till allt om redan.
Men som sagt, mer glädje och gärna mer kvinnliga föredragshållare.

Krister Hansson och Lisa Thanner

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden