onsdag 20 januari 2010

Mitt i veckan


Låt mig säga att vi i dagens tidning sticker ut hakan lite.
Uppe i huvet står det:
Årets Dagstidning
med Sveriges bästa fotografer.

Jag måste ju säga att det är extra roligt att vara nominerad detta året.
Har inte gjort mycket utanför huset eftersom jag sitter inne mest.
Då går det inte att sticka under stolen med att detta var en skön känsla för självförtroendet.
Vi är såklart fortfarande otroligt glada att vi har mest fotografer av alla tidningar nominerade.
Idag har jag planerat för Örebro den 5/3 så att vi kan åka upp så många som möjligt från bildredaktionen.
Härligt jobb det.

Foto: Magnus Wennman/ Aftonbladet
Magnus har gjort ett spel med sina inskickade bilder och du ser det här.
Jag läser på Henriks blogg att han tycker verkligen Sverige behöver en diskussion om användandet av photoshop i bildjournalistiken. Vi skulle behöva det skriver han och du läser om det här.
Men har vi inte haft det?
Eller behöver vi dra det några varv till, vad säger du?

Precis när jag trycker på publicera så får jag ett mail från Anna Clarén och hon berättar att av 23 nominerade fotografer så har 10 utbildat sig på Nordens fotoskola.
Kul och grattis till er alla såklart. Här är hennes lista.
Magnus Andersson, Johan Bävman, Anders Forngren, Pieter Ten Hoopen, Moa Karlberg, Emma Larsson, Roger Larsson,Beatrice Lundborg, Daniel Nilsson, Åsa Sjöström.

1 kommentar:

Christer Höglund sa...

För att en sådan debatt skall ha någon mening så måste PFK Sverige först bestämma sig för vad man "vill ha" ÅretsBild till. Som det nu är så försöker man stå med en fot på två ställen och det fungerar inte.

Christer Höglund
Ordf för juryn ÅretsBild 2010

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden