lördag 30 januari 2010

Rådjur och tupp


Vaknar på landet. På tok för tidigt.
Sitter vid ett fönster och stirrar ut på snön som täcker sjön där inunder.
Solen är på väg upp och det gulröda ljuset som tränger sig genom grenarna ger sig på humöret.
Det är vackert. Jag ler och känner mig glad. I snön ser jag att ett djur, troligen ett rådjur passerat på natten.
Känslan av att sitta här och skriva en bok kan eller skulle vara lätt som en pannkaka.
Mikael, min vän som råkar vara författare har dock berättat att det inte är utsikten som skriver böcker.
- Det är hårt arbete, sa han där vi satt på en varm veranda i Indien.
Jag undrar hur han har det, måsta maila snart.
Bakom mig knäpper en brasa och jag känner värmen från den också.
Bredvid här ligger en åtta-åring och snusar gott, hon andas tungt och skönt.

I dagens tidning har vi en bild av Anna Bank som Bilden. Den är tagen i Manilla och du ser den ju i vanlig ordning större om du klickar på den.
Mer foto än så blir det inte just nu.
Njut lördag, det ska jag göra.

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden