fredag 14 maj 2010

Berlin 2010-05-14 (Hemlut Newton)


Jo, men visst var han en gubbsjuk rackare den där Helmut?
Men under mina tre senaste Berlinbesök har jag försökt komma till stället där han ställer ut.
Idag blev det av, det fotografiska museet med Helmut Newtons samlingar.
Inte bara hans bilder utan även hans brev, tidningar, bil och kontor finns på plats på de ordentligt tilltagna två våningar.
Även hans kameror och väskor, liksom hans kläder finns i montrar och man inser kanske hans status här i Berlin.
Helmut är ju född i Berlin.
Shoppen är otroligt välsorterad och Hemlut har en egen avdelning med böcker men också med specialdesignade grejer.
Värt ett besök om du ska till Berlin.
Fotoförbud såklart så har överseende med mina smygtagna bilder.
(Ja, jag blev jagad ut från lokalen)


1 kommentar:

P-O sa...

Men visst var det häftigt, på något sjukt introvert sätt. Fast att det ska vara det enda Fotografiska Museét i en stad som Berlin är märkligt. Jag hittade inget annat i alla fall.

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden