lördag 25 juni 2011

Fotbolls-EM 3 (sommaren 2000)



En match minns jag lite tydligare än dom andra. Kanske för att jag inte var på själva matchen.
England och Tyskland hade lottats till samma grupp.
Deras match skulle spelas och spelades också i den lilla staden Charleroi i södra Belgien.
Jag åkte dit.
Men kommer man från lilla, lilla Sydsvenskan får man inga biljetter till en sådan match. Det gjorde inget för det var inte inne på arenan som den stora "matchen" var och som också var den stora "snackisen" så att säga. Det var utanför.
På det lilla torget var det sol och bad i fontänen när jag kom.
Men som på en signal är det stora bråket igång mellan tyskar och engelsmän.
Det blir hotfullt och läskigt såklart. Polisen rycker fram med sina hundar och hästar.
Det slängs stenar och annat. En favorit bland huliganer är att slå en spik genom ett batteri så det blir som ett kors.
Lätt att slänga iväg och gör stor skada i ett litet, ja eller stort med för den delen, fotografhuvud.
Nu är det inte fotografer som i första stund ska ha de där grejerna men det är lätt att få det och dom är svåra att se när dom kommer.
Jag klarade mig dock, tack och lov.
Det är också spännande från en fotografsynvinkel vad som händer med kollegorna när det så snabbt sker.
Snabbt som ögat så är alla sportfotografer borta och in på scenen stormar "upploppsfotografer" med hjälmar och andra grejer på sig. Från Sydsvenskan var det bara jag så jag fick agera både och men utan hjälm.
Hur det gick i matchen minns jag inte men jag kan lätt kolla det åt dig om du vill?
England vann med 1-0 och det var Alan Shearer som gjorde det.
Nu vet du vet.



Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden