lördag 17 september 2011

Ingemar!



Vår egen naturfotograf IDK åker ut i skogen mest hela tiden. Han ställer klockan 04:00 och sticker ut och är på jobbet tidigt.
Alltid med ett leende i ansiktet och berusad av sina upplevelser. Han berättar på vår sida som vi kallar A2 i dagens tidning.
" En morgon med perfekt solljus uppväger det här med att gå upp tidigt. Jag gör det för att uppleva ljuset, bilderna är bonus".

Väldigt ofta låter vi Ulf Törnberg skriva texterna till bilden. Ibland ger jag honom tre varianter eller två och han väljer en som passar.
Inget konstigt med det. Oftast är det bara en bild och han skakar på huvudet. Först hade vi den här bilden och Ulf hade sin text i huvudet och på fredagsmorgonen kom jag med en för mig bättre bild av IDK men den var svår att byta. För IDK spelade det ingen roll så vi körde på den här och såhär lyder texten:

Bara en sak i skallen
Plötsligt en vindstilla och molnfri septembernatt händer det. Brunsten. Totalt drabbande. Det finns faktiskt inget annat i skallen. Bara måste. Bara det. Det är alltså fullständigt nödvändigt att bröla, även om det är mitt i natten och fåglarna i träden sover. Bröla som bara en brunstig kan, bröla för livet självt. Och i gryningen står hon där, vid skogsranden strax utan­för Sjöbo. Hon har lyssnat. Det finns inget att ångra, inte alls. Hjort är hjort.


Det är nästan lite att jag längtar till måndagen igen.
Ny vecka.
På tisdagen går vi ut och spelar biljard med bildredaktionen.
Bara en sån sak.
Jag hoppas IDK kommer.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för en underbar text att starta lördagen med, Ulf!
/Malin

Anonym sa...

Tack Ingemar för en underbar bild!
Sara

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden