fredag 16 september 2011

Om att jobba kväll



Rätt ofta i tidningsfabriken snurrar det runt olika åsikter om bildval och beskärningar.
Såklart.
Någon tycker så och någon tycker si och ibland ger jag mig. Ibland står jag på mig.
Ibland har jag inget val.
Om du jobbar med detta men inte varit inne på natten och sett hur de dumma men också ibland väldigt bra besluten tas så bör du ta dig en funderare.
Har du rätt att kritisera?
Igår jobbade jag kväll eftersom vi hade ett danskt val och en MFF match som spelades väldigt sent.
Vi gjorde tre olika tidningar igår och låt mig säga att det var inte gott om tid till att fixa och trixa.
Alla jobbade hårt, det är en fröjd att se det proffsiga arbetet bland fina kollegor.
Att vi dessutom har LenaP på redaktionen som handlat in fina mackor och dricka och godis till hela redaktionen gör inte saken sämre.
Ja, som du vet är det lite så vi jobbar...
Åter till själva arbetet.
Jag tror jag börjar med förstasidorna.
Första upplagan skulle skickas 22:20 och jag hade svårt att hitta bilder. Scanpix Sverige behandlade valet i Danmark på samma sätt som valet i Kongo. Typ.
När klockan var 22:10 så var Scanpix senaste bild tagen 15:49 på den tänkta vinnaren.
Inget var alltså klart då. Vi hade 3 sidor och en etta att fylla.
Jag hittade bilden ovan så den körde vi som du ser i första upplagan och den gick iväg.
Fin tycker jag.



Nu är den klar och nästa upplaga ska jobbas fram. 23:20 är det som gäller nu.
Vårt eget team med Johan Bävman från bildredaktionen kommer inte in på "rätt" valvaka.
Bara dansk press. Jo, jag tackar jag och jag hör Johans frustration och jag känner också till den från egna erfarenheter.
Att han inte kommer in kanske blir ett eget inlägg i framtiden.
Jag misstänker att det är något skumt med ettabilden. Jag kollar.
Jo.
Scanpix skriver i sin caption att fotodatumet är rätt men det stämmer ändå inte. Kalle Melander är med på bilden och igår var han i Kristianstad och plåtade kycklingar.
Det kan alltså inte stämma men det finns inte några vidare bilder för det.
Vi byter till den här nedanför.



Men en så gammal bild till sista upplagan som springer iväg 00:20 känns ju sådär.
Vi väntar och väntar.
00:10 kommer hon ut som vi alla väntat på. Det är inte tid för något finlir.
In med det snabbt. 00:15 kommer det från Scanpix Danmark på deras sida.
Byt ettan och insidan och snabbt går det och 00:20 rullar tidningen ut till tryckeriet.



Hur tänkte vi med insidan då?
Vi hade ett öppningsuppslag om valet. Till första upplagan fanns det inte särskilt mycket bilder alls.
Jag hittade den här och jag gillar faktiskt den.
Den är så oväntad. Lite som att visa vad det handlar om. Göra ett val.
Ångesten kanske.
Inte glada jublande politiker, något annat.



Till andra upplagan gör vi om lite. Johan Bävman som kommit in på "fel" valvaka får hem några bilder.
Det som gläder mig är att trots det så höjer sig hela bildflödet med hans bilder.
Något är nytt. Något lever och något är bilder. Här har vi styrkan.
Det blir några snäpp bättre direkt och så som vi vill ha det. Måhända att det är "fel" politiker och så men bilderna är ju skyhögt bättre. Detta är viktigt i en framtida tidningskonstruktion. Inte bara hos oss utan för hela bildjournalistiken.
Alltid snäppet bättre.
Jag blir varm och glad i magen. Vi drar lite mer på hans bilder i andra upplagan.



Till sista vill vi eller måste vi ha den nya statsministern på bild och som du läste ovan så går det snabbt.
Bilderna kommer och bara ut med det och Emma som redigerar skriver direkt in på sidan och så iväg och sen går musten ur hela nattredaktionen.
- Blev det bra, säger någon.
- Shit, hon hamnade mitt i vecket, säger Emma.

En härlig men också tuff kväll där tiden och tröttheten tar besluten.
Lätt att vara förnuftig dagen efter kanske.

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden