söndag 23 december 2012

Lucka 23 med Linus Meyer


 I Skåne kallar man denna dagen för "lilla julafton". 
I den luckan hittar vi Linus Meyer.


Är det något jobb/reportage du är extra nöjd med från året?
Ja, ett stort reportage om toppturer i Tarfala/Kebnekaise då jag både skrev och fotade. 
Nu när jag tänker tillbaka på året är det ganska många jobb jag är nöjd med. 
Reportaget om Cholitas i Bolivia gillar jag också och det reportaget jag gör nu känns också bra.

Foto: Linus Meyer


Berätta mer?
Som vanligt har det varit ett mycket varierat jobbår då jag gjort väldigt mycket olika saker. 
Matfotograferingar i mängder, kulturporträtt, reportageresor, skidresor och inte minst fantastisk kreativa processer kring teateraffischer. 
Roligt när de olika formerna av fotografi ger energi till varandra. Har börjat skriva lite mer också. 
En av de roligaste jobben har nog varit resorna till Bolivia med den otroligt duktiga reportern Maria Sundén Jelmini.


Vad är din idé om fulländad lycka?
Att styra över, och ha förmåga och göra det jag själv vill, med mitt liv.

Vad är din största rädsla?
Att stagnera som person och också att stagnera i min kreativitet. Det vore tråkigt att bli tråkig också.

Foto: Linus Meyer


Vad föraktar du i din personlighet?
Att jag har ett lite väl hårt skal. 
Släpper inte in alla människor och kanske spelar gladare än jag ibland är.

Vad är din bild av total misär?
Förutom krig och svält och så vidare - ofrivillig ensamhet.

Vad föraktar du i andras personlighet?
Girighet. 
Både med pengar och personer som äter upp andras energi genom att bara fokusera på sig själva.

Vilken levande människa beundrar du mest?
Min sambo.

Foto: Linus Meyer

Vilken är din största extravaganza?
Mina intressen förutom mitt jobb; Klättring och skidåkning. Lägger mycket tid på dem.

Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
De flesta egenskaper har något positivt och negativt i sig. 
Ta människans uppfinningsrikedom som ett exempel. 
Människan uppfinner saker för att rädda världen och mänskligheten men också saker som förstör den.

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Min potatisnäsa. 
Den funkar dåligt och är lite stor. 
Ett släktdrag.

Vilken levande människa föraktar du mest?
Föraktar ingen individ. 
Jag föraktar människor som inte kan sätta sig in i andra människors liv i stort och smått.

Om du skulle dö och komma tillbaka som någon annan.
Vem skulle det vara?
Christian Bonnington. Reinhold Messner. 
Mycket skägg och mycket äventyr. 
Det är klättrare jag såg upp till när jag växte upp.

Foto: Linus Meyer

Var skulle du helst av allt bo?
Jag är nöjd med vart jag bor. 
Har precis flyttat till ett litet hus där det är härligt kallt om fötterna. 
Annars verkar Vancouver vara en trevlig stad. 
När jag tänker efter finns det ganska många städer som jag skulle vilja bo i bara någon flyttar åt mig.

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Att man ställer upp för varandra. 
Att de hör av sig.

När ljuger du?
Sällan. 

Tack så mycket för hjälpen Linus. Ha en riktigt God Jul.


Foto: Linus Meyer

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden