fredag 7 december 2012

Lucka 7 med Johan Bävman




I lucka 7 men också i baguetten, hittar du Johan Bävman.

Är det något jobb/reportage du är extra nöjd med från året?
Vår gemensam resa med agenturen Moment Agency var mycket givande. Resan kommer vara i mitt minne långt efter att detta år är slut. 
Projektet kallar vi Skandinavien Moment. 
Som precis hade premiär på Trondheims dok-festival. 
Du kom väl ihåg min ambition med ihopfällbar cykel? tågluff med miljö tänk var tanken. 
Jo, jag kommer ihåg.

Berätta mer?
Ett gemensam projekt vi moment-fotografer gjorde i somras. Under en veckas tid skulle vi färdas genom Skandinavien för att söka efter vår identitet som grupp och som skandinaver då vi fyller 10 år som byrå. 
Vi skulle försöka vara så öppna och spontana som möjligt, inte reseacha och boka upp möten, fotografera av nyfikenhet och av lust. 
Jag reste till Västerbotten, natttåg till Gällivare och sedan ner mot Östersund med inlandsbanan för att dokumentera avbefolkningen i glesbygden. 
Jag färdades i fotograf Sune Jonssons fotspår. Mycket resa blev det på de 6 intensiva dagar ute på luffen. 
Alla 10 fotografer träffades när veckan var slut i Pieters ten Hoopens kursgård i Hjo för att sammanfatta resan. 
Nästa år kommer ni se en samlingsutställning och förhoppningsvis en bok om projektet.

Sjukt roligt projekt, och väldigt spännande och givande att få jobba tillsammans med så många duktiga fotografer som byrån har. 
Och fler är på väg in....  

Foto: Johan Bävman

Vad är din idé om fulländad lycka?
Jäklar vilka djupa frågor, min vän. 
Den första frågan var ju lätt i förhållande till resterande.
Men får väl säga att det handlar om att vara omtyckt och att ärligt tycka om. 
Med livet och sina vänner. 

Vad är din största rädsla?
Att förlora fler personer i min närhet än det jag redan har gjort.

Vad föraktar du i din personlighet?
Har viss tendens att vara som Felix Herngren i Solsidan - mesig när det väl gäller. 
Duckar från att göra någon besviken. Därför drar jag små vita lögner eller undviker att svara. 
Små bagatell problem som lätt kan få allt för stora proportioner. 

Foto: Johan Bävman

Vad är din bild av total misär?
Våld mot barn i alla dess former.

Vad föraktar du i andras personlighet?
Personer som saknar empati. 

Vilken är din största extravaganza?
Skaffat en son den 6 Mars 2012.

Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
Fattar inte riktigt denna fråga...





Foto: Johan Bävman

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Mina ICA-påsar under ögonen, efter en snuvig natt med den nyfödde sonen Viggo. 

Vilken levande människa föraktar du mest?
De som använder maktmissbruk för att få sin vilja igenom 

Om du skulle dö och komma tillbaka som någon annan.
Vem skulle det vara?
Troligen någon diktator, om jag hade haft mina egna värderingar kvar.  

Var skulle du helst av allt bo?
Gillar Sverige och Malmö. 
Men skulle inte vilja bo kvar om jag inte hade möjlighet att göra fler reportageresor och utflykter framöver. 
Men är öppen för alla platser om det rör sig om års-basis.

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Omtanke och positiv energi. 

Hur skulle du vilja dö?
Med många fina vänner runt omkring mig.

När ljuger du?
När jag inte vågar göra någon besviken eller ledsen. 

Foto: Johan Bävman

Tack så mycket för hjälpen, ha en fin-fin jul nu.

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden