torsdag 27 december 2012

Lucka 27 Peter Claesson

I lucka 27, i fin mössa hittar du Peter Claesson.

Är det något jobb/reportage du är extra nöjd med från året?
Väljer den starkaste upplevelsen, kanske det inte mest bildmässiga, men förutsättningarna var så oerhört speciella.



                                                                         Foto: Peter Claesson

Berätta mer?
Var utsänd av DN till Utøya för att tillsammans med reportern Jens Littorin skildra ön där allt det obeskrivligt fasansfulla hände den 22 juli 2011. 

Reportaget skulle publiceras inför den stundande rättegången. 
Vi hade med oss åtalet, som innehöll alla detaljerade vittnesberättelserna, och med åtalet i handen gick vi runt i massmördarens fotspår. 
Vi var helt ensamma på ön under de tre timmar vi var där. 
Det var en närmast smärtsam vacker aprildag. 
Fåglarna kvittrade och vattnet låg stilla.

Vad är din idè om fullständig lycka?
Eftersträvar ej den fullständiga lyckan. 

Försöker ta varje ny dag och göra det bästa av den. 
En fin stund tillsammans med någon som står mig nära är lycka.


Foto: Peter Claesson

Vad är din största rädsla?
Att något skulle hända mina barn.

Vad föraktar du i din personlighet?
Föraktar är ett ord som för mig så extremt laddat. 


Använder det aldrig, ens i tanken så vi säger ogillar i stället.
Har en tendens att samla på mig lite för mycket grejer, vilket kan göra mig på dåligt humör.
Är tidsoptimist, men jobbar på det.



Foto: Peter Claesson


Vad är din bild av total misär?
På en soptipp i Vietnam se människor leta efter mat. 

En upplevelse som påverkat mig.

Vad föraktar (ogillar, alltså...) du i andra människors personlighet ?
Missunsamhet och självgodhet.

Vilken levande människa beundrar du mest?
Min mamma. För hennes godhet och totala kärlek. 

Till mig och alla andra.
Och eftersom din generösa blogg riktar sig till oss som gillar bra fotografi:  Finländaren Pennti Sammallahti. 

En mästare!

Vilken är din största extravaganza?
Lätt att fastna framför en Snooker-match på Eurosport, med Sveriges bäste sportkommentator Kim Hartman. 

Sen har jag ett antal meter fotoböcker.


Foto: Peter Claesson

Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
Stresstålighet.

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
När jag med vidöppen mun -  snarkande -  stensover på ett flygplan
med ögonbindel på. 

Ingen vacker syn.

Vilken levande människa föraktar (ogillar, alltså...) du mest?
Fotbollsspelaren Pepe i Real Madrid när han medvetet stämplade en liggande Messis hand med sina dobbar, är en kandidat. 

Det finns fler...

Om du skulle dö och komma tillbaka som någon annan. 

Vem skulle det vara?
Skulle vilja ge mig själv en ny chans, med ett helt livs erfarenheter i bagaget.

Var skulle du helst av allt vilja bo?
Där jag bor nu. 

Inte nödvändigtvis för Göteborg utan mer för att jag trivs förträffligt i lilla huset.

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Humor, värme och att vi litar fullt på varann.

Hur skulle du vilja dö?
Snabbt och smärtfritt.



Foto: Peter Claesson

När ljuger du?
Försöker alltid tala sanning. 

Känns fel i kroppen att ljuga, men visst kan det i något sammanhang bli en vit lögn,  utan ont uppsåt.


Tack så mycket för hjälpen Peter och ha ett riktigt Gott Nytt år!

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden