lördag 29 mars 2014

Jörgen Johansson

Foto: Jörgen Johansson

Jag har skrivit om min kamrat Jörgen Johansson tidigare men gör det igen av olika anledningar.
Jörgen har skaffat sig en ny hemsida som jag tycker du ska gå in och kolla på direkt.
Här alltså.

Vi träffades första gången på en skrivarkurs för fotografer i Kalmar.
Då hade han blåtat baseball med en Holga, vilket jag snodde och gjorde på speedway senare.
Vi skrev oss igenom den där kursen.

Jörgen är inte bara fotograf. 
Han ger ut en fotobok som går upp på topplistans förstaplats i USA.
Han släpper några skivor och spelar med Bruce Springsteen i New Jersey.
Han skriver en bok och däremellan kan han fylla Skånska Dagbladets bilagor med både text och bild.
Alltid från en lite annorlunda synvinkel.
Han tar några priser i Årets Bild.
Plåtar sina egna fötter, sa jag att det blir en bok det med?
Han gör det han vill och han är en inspiration till mycket. 
Lars Brundin gör en film om honom och han envisas med att bo kvar i Finja, utanför Hässleholm.
Ja, du hör ju.

Men det var egentligen inte det jag skulle skriva om.
Men du som inte heter Jörgen Johansson har ju nu en bakgrundskoll på honom.
Typ.

Nu ligger Jörgen hemma med punkterad lunga, spräckta revben och en fraktur i armen.
Helt plötsligt stannade hans liv upp, inte önskvärt såklart men nu är det så.
Jörgen Johansson har för mycket tid över och behöver hjälp med att slå ihjäl den.
Men om du tror han bara ska ligga där i sitt eget svett och ångest och låta tiden gå har du fel.
Han vill passa på att ta vara på den tiden och bli inspirerad på samma gång.

Okej Jörgen.

Börja med att kolla mitt inlägg från julafton och det hittar du här.
Där har du några timmar som du med lätthet kan få både tiden och inspirationen att flyga.

Sen går du vidare hit, där du ska i lugn och ro lyssna på alla föreläsningar.

Här och här hittar jag många av de korta filmer jag lägger ut.

VII tycker jag själv alltid levererar på något sätt.

Studenterna i Danmark hittar du också mycket bra hos.
Här alltså.

Liksom ljudbildspel.

Här kan du med lätthet hitta böcker eller få en liten titt i dom åtminstone.
Sök på din favorit och kolla men passa också på att kolla in det dom rekommenderar.

Vill du söka efter fler inspirerande fotograf-filmer så har du en fin lista här.

När du sett allt i dessa länkarna hör du av dig igen så hittar vi fler, okej?

Det är möjligt du sett det förut men här kommer ytterliggare tre länkar till dig.
Ta dom i rätt ordning.

Här.
Här.
Här.

Krya på dig nu!

3 kommentarer:

Jörgen Johansson sa...

Tack min vän. Betyder väldigt mycket för mig. Nu har jag lite att göra under mina dagar i sängen. Tack!

Mattias Johansson sa...

Någon har säkert sagt det förr...men du är nog fanimej en bra vän Lars!!

Lars D sa...

Tack ska ni ha fina killar!

/LarsD

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden