lördag 5 april 2014

Årets Bild 1992



Men vilken härlig nostalgi i pressfotohistoria P-O Stoltz lagt ut på sin blogg.
Det är mycket minnen i den filmen.
Jag hade precis flyttat ner till Malmö och erbjöd mig hjälpa till och visst, det fick jag.
Visade skolbarn ett uppbyggt mörkrum på Konsthallen i Malmö.
Jag visade på papper efter papper hur bilden växte fram i framkallningsskålen.
- Frågor på det?
- Mmmmm, jag har en sa någon. Varför pratar du som Gunde Svan?

Just den frågan var den vanligaste jag fick under de där veckorna i ett mörkrum på Konsthallen, i början av 1993.
Konsthallen slog publikrekord såklart, så är det ju med fotografi och såvitt jag vet, har ingen slagit det än idag.
Kanske konsten i sig själv har blivit för abstrakt.
Ja, ja det är ett annat inlägg det.

Se filmen.
Där ser du Torbjörn Andersson, Roland Bengtsson, Christer Höglund.
Sven-Erik Sjöberg tog årets bild och Björn Larsson Ask blev årets fotograf och Lennart Nilsson delade ut priset.
Lars Rosengren!
Peter Widing skymptar också förbi med "tummen upp" på tryckeriet.
Liksom Jens Assur, Yvonne Åsell,  Lennart Rehnman och Jurek Holzer och några till såklart.

Tack P-O Stoltz att du delade med dig.

5 kommentarer:

Jonas Dandanell sa...

Underbar film... nostalgi på hög nivå

P-O Stoltz sa...

Tack.

Jurek Holzer sa...

Nostalgi är bara förnamnet. Vilka minnen! Kul att se.

Peter Holgersson sa...

År 1992? Låter ju som 1952 på vokabulären och lite av "gubbarnas gubbfest för inbördes beundran" ;-) Assur som en frisk pralin men inte en enda kvinna i sikte. Eller? Han som inte gilla TS-E tog ett av sina många ÅB-priser ;-) Undrar om årets ÅB känns likadan om 22 år :-)

Björn Larsson Ask sa...

Stort och innerligt tack för en riktigt bra och underhållande dokumentär.

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden