torsdag 5 mars 2015

tsunamin



Det var i början av 2005.
Dåtid alltså.
Jag hörde talas om en fotograf, en svensk som låg uppe sjuk med GAM-gerillan i norra Indonesien.
Martin von Krogh.
- Har aldrig hört talas om sa jag.
Då.
Nu vet jag mycket väl vem han är och vi hade en fin kväll (bland annat) på hans terass i New Delhi några år senare.

Jag tänker ofta på Tsunamikatastrofen och hur det ser ut där idag, där på spetsen av Aceh på Sumatra i Indonesien.

Nutid.
Jag försöker läsa på om worldpressphoto och den nyaste historien om det hela.
Det är tragiskt på många sätt.
Ingen bra feeling för det där och för fotografen, vilken smutskastning, vilket historia.
Kanske med rätta, men ändå.
Först att vinna ett förstapris i världens största fototävling och sen det som väntar.
Suck, jobbigt.

Jag hörde rykten om att den där filmen från Årets Bild om sportklassen skulle släppas idag, men jag har inte sett någon.

Imorgon delar danskarna ut sina priser till deras Årets Bild.
Blir fint.

Jag fick ett fint gig idag som jag blev glad för.
April så det är en sväng kvar.


1 kommentar:

Jonas sa...

47 dagar har Axman haft på sig att få fram ÅB filmen om sportreportage som han lovade visa.

Är den så svår att redigera?

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden