onsdag 20 juli 2016

Den tionde dagen...


Jag har mer eller mindre checkat ut i 7-8 dagar nu.
Det var skönt men idag är jag igång igen med arbetssysslor vid datorn.
Klipper film och myser med den, känns bra.

På lördag är det fotboll igen och sen rullar det nog på igen som vanligt efter det.
Bokar en resa. 
Skönt att få det gjort också.

------------

Igår fick jag chansen att snabbt besöka Fotografiska också.
Det slår mig alltid hur mycket input det ger mig, jag blir glad helt enkelt.
Variationen är mest slående tycker jag.
När jag kommer hem sätter jag mig och bläddrar i tidningen men också i boken jag har med mig.
En fin kväll.
Jag har med mig Anton Corbijns bok 1.2.3.4 och tydligen kommer hans bilder tillbaka till Fotografiska i höst.
Underbart!
Dessutom såg jag att han plåtade Adam Clayton så sent som i förrgår så jag vet inte vad jag ska tro om de rykten som snurrar om att han lagt av med stillbilden.
Med en Hasselbladare i handen.
Bra så.
Jag läser om att Bryan Adams startade eget magasin som heter Zoo Magasin och du kan gott kolla in hemsidan här.

Jag blir lite överraskad måste jag nog säga när det gäller Bryan Adams.
Bättre än väntat och så hänger där också Nick Brandts bilder och kanske filmen där han berättar om sitt senaste projekt ger mig mest.
Du ser den här.

Jag hann se Åke Ericsons bilder innan de tas ner också.
Och Hannah Modigh.

Alltid värt ett besök alltså.

------------

Jag läser Journalistens undersökning av webb-tv som är framtiden enligt mediahusen.
Du läser den här.
Det är ett svårt läge allting. 
Jag tror verkligen på det rörliga, men det måste nog göras bättre och satsas på mer om det ska bli en succé för dagstidningarna.
Idag får jag för mig att det är ett komplement till texten som alltid har varit centralt i en dagstidning.
Men eftersom det rörliga verkligen är ett bildmedium borde fler utgå från just det och inte bildsätta rena textgrejer. 
Ett gammalt vanligt problem.
Jag vet.

Nu satsar många tidningar på 360-graders film och jag är nästan säker på att det inte kommer bli någon succé. Tyvärr ser jag inte skogen för alla träden.
Men jag gillar att man testar sig fram såklart, det måste man.
Men när Samsung släppte sin variant och hade filmat några stridsflygplan som flyger i formationer kändes det som att det blir aldrig bättre än såhär.
Det första jag såg var bäst.
Visst, du kanske kan blanda in journalistik på riktigt och lyfta det den vägen, men jag tror ärligt talat inte det går.
Kanske en grej för mäklare.
Eller som underhållning, på något sätt.

------------

I USA klampar de runt i valet, jag är redan trött på det.
Damerna tar varandras tal och gör det som sina egna.
På vägarna står det "Don´t drive and collect Pokemon".
Vilka påhitt.

------------

Snart kickar OS igång också. Jag har varit på alla sommar-OS sedan Sydney 2000 och de flesta vinter-OS sedan Nagano 1998.
I år ska jag inte åka, det känns ärligt lite tomt och tråkigt.

------------

Nu ska jag sätta igång och klippa den film jag ska jobba med idag, rullgardinen är nerdragen.

Hoppas du har en fin dag!

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden