lördag 19 januari 2013

VLT-tiden 1989 (Raggare)


Det här jobbet kommer jag mycket väl ihåg. 
Hela reportaget är gjort en månad efter att jag fick mitt körkort på en raggarträff som råkar vara i Västerås varje sommar. 
Än idag.
Det är dessutom det första jag skickade in till Årets Bild och enligt säker källa höll jag på att få ett pris för det i reportageklassen.
Låt mig säga att det suttit som en hatt om jag fått det.
Nu fick jag inte det men jag var nöjd med att ha en bild med i boken. Bilden näst längst ner på mannen som sover under sin bild var med, helt sönderskuren till en breddare.
Där undrade jag dock lite. 
Jag minns detta reportaget väl eftersom jag valde att använda Kodak T-Max 100 asa och enligt mina kollegor var det snobbigare än snobbigt.
Biden som är tagen på nattetid är tagen med min Nikon F3 som jag verkligen var nöjd med. 
Jag hade köpt en ny blixt som var väldigt lätt och man slapp helt plötsligt släpa på den där Metzen.
TTL var nytt också.
När jag scannar dessa här på lördagen lyssnar jag på U2,s The Joshua Tree som hade kommit 1987.
Låt mig säga att nostalgin flödar här.
Du sitter och undrar vem som vann i Årets Bild det där året.
Jag lyfter ner den boken från hyllan här och såhär ser det ut:

Årets Bild: Sven-Erik Sjöberg
Årets Pressfotograf: Torbjörn Andersson
Årets Sportbild: Fredrik Funck
Årets Sportkollektion: Christer Höglund
Årets Reportage: Claus Gertsen
Årets Porträtt: Lennart Jonasson
Årets Humorpris: Torbjörn Gustavsson
Årets Öppen klass: Olle Seijbold








Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden