fredag 2 oktober 2015

World Press Photo in Denmark


Igår var jag och min kamrat Johan Bävman över till Köpenhamn och tittade på öppningen av World Press Photo som startar där nu, gå och se!
I Danmark känns det inte som någon tidningskris direkt och när Politiken slår upp sina portar till den den gamla tryckhallen mitt på Rådhuspladsen är det stort.
Ledningen från Amsterdam var på plats, liksom vinnaren och Politiken-fotografen Mads Nissen vad också där och snackade.
Liksom Thomas Borberg, bildchefen.
Som vanligt har Poltiken gjort en bilaga om fotografi och det är Henriette Lind som ligger bakom den.
På första uppslaget hade Johan Bävman sitt pappaprojekt, jag kan inte låta bli att bli lite stolt.


På många sätt känns Danmark som de har vind i seglen när det gäller bildjournalistik.
Inspirerande.
Jens Dresling var där såklart och han är nu på 3-månadersledighet.
De har så var sjätte år att de får en lite extra fet ledighet.
Han såg glad ut.

Peter Hove Olesen, också han från Politiken såg också glad ut, han gör ju det.
Liksom Jacob Ehrbahn.
Vi gick på Gayklubb och det var riktigt passande efter öppningen av world press photo.
Duktiga Linda Kastrup (tidigare Henriksen) ska firas idag för sina 25 år på Berlinske.
Tillykke!
Hon valde bort guldklockan mot en Omega (tror jag det var) klocka.

Det blev en fin kväll alltså.
Gå dit när du kan.


Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden