lördag 29 augusti 2020

Lars Idar Waage i Stavanger - Stavanger i USA alltså

Det var så tidigt som den 7 november (Linus Meyers födelsedag) året 2010. Jag hade precis checkat in på hotellet i Stavanger i Norge. Jag hade brasa på rummet och tack och lov bloggade jag på den tiden så du som verkligen vill se den tar dig en titt här.

Jag jobbade som bildchef på Sydsvenskan och hade blivit inbjuden att berätta för redaktionen på Stavanger Aftenblad om hur vi jobbade och hur jag tänkte kring bildjournalistiken. Det var den genomtrevlige och fine Lars Idar Waage som bjudit in mig. Jag imponerades av deras redaktion minns jag, det var så fin och du ser mer av den här. Efter föreläsningar och möten med hela redaktion gick vi ut och åt och Tommy Ellingsen visade ett reportage han jobbade med om amerikansk fotboll. Tommy vann senare årets bild i Norge och det gjorde mig glad, du kan se oss här på restaurangen också. Jag berättade att vi på bildredaktion delade varje år ut "årets guldkamera" till någon utanför bildredaktionen som brytt sig lite extra eller gjort något för tidningens bildjournalistik och det tog de efter på tidningen och det kom bevis på det också, kolla här.

----------------

Men nu ska detta inte handla om vad som hände 2010 egentligen, inte heller om mig - tvärtom. Jag vill istället återvända till Lars Idar Waage som tyvärr slutade på tidningen och efter det har vi hunnit träffas en gång i Malmö när han var här på en filmfestival. Han visade bilder från ett projekt han jobbade med från USA. Vi bläddrade och diskuterade. Han skulle dit igen och det var inte färdigt, men det såg väldigt lovande ut. Idag publicerar tidningen hans fina reportage på sexton (16) sidor!

Jag blir så glad för den typen av satsningar, den formen och bildjournalistiken men också för Lars Idar Waage, ännu en duktig, driven och hårt kämpande fotograf. Allt ljus på honom idag och hoppas projektet kan gå vidare till fler tidningar och böcker och utställningar. Det handlar alltså om lilla Stavanger i USA.

Kolla! och stort grattis till dig Lars!











Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden