söndag 13 september 2009

Ett tusen



Detta är mitt inlägg nummer tusen. Jag råkar kolla till den där räknaren och den står på 999.
Alltså blir det tusende inlägget här och nu. Det är söndag och det regnar och blåser i Skåne.
Ibland skiner solen, det är skumt alltså.
Bilden ovan var min första bild jag la in på bloggen och den är tagen i Shanghai där jag precis varit när jag började blogga.
Jag vet egentligen inte varför jag började blogga, jag tyckte det var en kul grej och så kunde mamma min hålla koll på mig tänkte jag. Då var det bara Martin som bloggade och jag tyckte det var kul att kolla in hur han förberedde sig och gjorde när han var ute på reportageresor eller jobbade hemma med för den delen.
Det är klart att det fanns fler som bloggade men jag menar såklart fotografer.
Nu har det växt och det finns massor med fotografer som berättar hur dom jobbar och varför och vad dom gör.
Det är roligt tycker jag.
I morgon är det måndag igen och ny vecka. Det ska bli kul det med.
Här nedan ser du lite hur vår tidning ser ut idag. Klicka gärna på bilderna så blir dom större.
Idag fyller också min kollega Emma 30 år!
Jag passar på att gratulera henne så mycket för det.

Fotografen Nick Ut tog den kända bilden på flickan som kommer springande i Vietnam.
Idag förgyller han också vår "nyhetsvecka" i tidningen med en brandbild från Los Angeles.


Åsa Sjöström lånar min vattenpåse och sticker ner till hamnen för att plåta en tjej som simmar.
Hon plåtar och plåtar och enligt henne själv var det bara en bild som gick att använda.
Men det räcker för Åsa, sån är hon bara.


Johan Bävmans bok har kommit som ni vet och nu är den nominerad till Årets Fotobok.
Vi har en sida om Johan idag i tidningen. Torsdagen den 24,e september vet vi om han vinner.
Vi på Sydsvenskan håller tummarna hårt för honom såklart.



Anna Simonsson
är grym på mycket. Ber man henne ta några porträtt på någon så levererar hon alltid några riktigt bra bilder. Gärna och alltid med olika avstånd och på bredd och höjd och hela baletten.
Hon är otroligt duktig. Idag har hon plåtat Camilla Läckberg.





Det här är ett sånt jobb som säkert finns på varenda fotograf-lista med påtänkta jobb.
Burning man festival i Nevadaöknen. Idag har vi det i tidningen och det är Andy Barron som plåtat.
Då kan det blir svårt för mig att få igenom det redan till nästa år.
Typiskt.



4 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, hon är en jäkel på porträtt fröken Simonsson! Alltid lika avslappnat, naturligt och snyggt.

/Emma

Anonym sa...

Kul med en Nick Ut bild! Han är en trevlig prick Nick. Vill ständigt bjuda folk till höger och vänster på lunch... Jag fick förmånen att träffa honom några gånger när jag jobbade för AP i Los Angeles, där han också jobbar. Allt bra annars? /Niklas

Lars D sa...

Hej Niklas
Jo, jag minns att du berättade om honom.
Kul.
Här är det bara fin-fint tycker jag.
Det är ju måndag!

/LarsD

Mattias Johansson sa...

Tjena Lars!
Hoppas allt är bra med dig?

Hälsa grattis till Emma.
Håller tummarna för Johan i Kalmar också.

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden