söndag 30 juni 2013

Halvårsrapporten

Jaha, då var den sista dagen på det här halvåret här.
Nu är det bara ett halvår till nyår.
Dagarna blir kortare och mörkare, vi går mot höst.

Ett första halvår som kantats av både det ena och det andra.

Jag lyssnar på podcastar, så som det ska vara.
Det regnar, det är ju svensk sommar.

Du har väl sett den Mexikanska kofferten, annars gör du det bums.


Fotografiskt har inte det här första halvåret av 2013 varit någon succé direkt.
Visst, det gnetas på men den där glädjen har inte riktigt varit där.
Höga trösklar på något sätt.
Det gäller att komma över dom.
Så är det alltid.
Du får aldrig hjälp, det måste du ta ansvar för själv.




Jag kikar för skoj skull genom kalendern och ser hur det varit det här första halvåret av 2013.

Januari.
I början av året satt jag med i juryn i Danska Årets Bild. Det var en riktigt rolig erfarenhet och spännande.
Den 21:a föreläste jag på Scandinavian photo och jag kan inte låta bli att än idag bli imponerad av att Peter Holgersson tog sig från Norrköping för att lyssna. 
Eller Henriette Lind från Köpenhamn.
Rörande på något sätt.


Februari då?
"Min" praktikant som jag var handledare för, Laura Mendelin kom till redaktionen.
Hon tände något hos mig, glödde och inspirerande.
Den 6,e februari åkte jag till Sundsvall på branschråd.
Den 14,e var Martin von Krogh nere i Malmö och föreläste på PFK södra.
Tyvärr missade jag den kvällen, känns fortfarande lite surt.

Mars.
Började direkt med prisutdelning för danska Årets Bild med efterföljande fest.
Jag fick reda på att jag skulle säga något där på prisutdelningen som några andra också gjorde.
Dom hade i sin tur haft chansen att förbereda det och Brian Karmark var en av dom.
Han hade ett helt A4 med bra och välvalda ord visade han mig när vi satt bredvid varandra.
Jag gick upp och gjorde det spontant och lätt.
Ingen förstod nog ändå vad jag sa och på festen tog sushin slut.
Det var en fin eftermiddag och kväll.
Den 7:e var vi ut och åt med PFK södras styrelse.
En fin kväll.
Den 22:a kom jag till Trollhättan för svenska Årets Bild. 
Hämtade Jonas Lindkvist på västkusten innan.
Det blev en fin helg och med många bra vinnare.
Några dåliga också såklart.
Den 28:e föreläste jag i Växjö på Smålandsposten och snälla och fina Jonas Lindkvist och Jessica Gow var snälla och tog hand om min busiga dotter under tiden.
Jag är glad för det fortfarande.



April.
Den 5:e flög jag upp till Luleå och fick chansen att föreläsa för tidningarna där.
Så fint. Solen sken och himlen var blå.
Massor med frågor och det var en rolig dag.
Middagen (ren) kommer jag också ihåg.


Någon dag efter det fick jag chansen att föreläsa för journalisteleverna på Skurups folkhögskola.
Det var också spännande.
Den 25:e hade vi årsmöte med PFK södra.
Moa Karlberg kom och föreläste.
Inspirerande och fint.


Maj.
Började vackert med en helg i Dublin med Leif Å Andersson.
En väldigt fin form av energi på inkontot.
Den 13:e fick jag åka till Simrishamn för ett torskreportage.
Fint.
Den 23:e maj fick jag åka till Båstad för reportage och då fick jag reda på att Sydsvenskan ska lägga ner bildredaktionen.
Men jag skriver inte om det mer just nu.
Det blev tungt.
Tungt som bara den såklart.
Allt vi kämpat för, allt som känts självklart och så viktigt.
Just ja, jag hoppar det just nu.


Juni.
Började fint i Halmstad med ett gäng fotografer.
Det gav fint med syre och en liten kick i rätt riktigt kanske.
Senare i veckan Stockholm med utställningar och gallerier.
Fotografiska.
Sen har juni liksom bara rullat på.

Inget stort, inget viktigt att rapportera om.
Tror jag.

Nu är jag ledig och som sagt, halva året har gått.


Jag har köpt en ny kompass.
Jag är glad för den.

Jag förbereder mig för en resa i veckan.
Men det är alltid svårt det där med förberedelser.
Hur mycket ska man förbereda sig?
Så tänker jag alltid.
Lagom är bäst.
Jag vill nog inte veta för mycket.
Det är så vanligt i tidningsvärlden att allt ska vara bokat och klart.
Innan avfärd.
Men det är ju precis det jag vill bort ifrån.
Mer spontant.
Hitta glädjen.

Ja men där har du, men framför allt jag själv en halvårsrapport. 
Det var kanske inget fantastiskt första halvår av 2013.
Men det vänder alltid.

Det måste man ta ansvar för själv.
Jag jobbar på det.

Passa på att se Stine Bidstrups tips inför semesterbilderna här.




Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden