onsdag 9 oktober 2013

Beskärningar!


Igår slutade Sydsvenskans sista bildchef Christina Arvidson.
Hon efterträdde mig när jag hoppade av som bildchef efter min 3-årsmandat period.

Du som följer den här bloggen vet att jag nästa aldrig gnäller på Sydsvenskan.
Jag lyfter istället det jag tycker vi gör bra.
Visst, det blir färre och färre det har du också märkt.

Igår blev jag och en reporter hembjudna till en politiker i Staffanstorp.
Jag gissar att du inte missat debatten och allt snack om deras kvitton och alkohol och allt.
Nu berättar Sandin som varit kommunalråd i många år i staden att han har problem med alkoholen.
Visst, det är en riktigt bra grej, som vi säger i tidningensbranschen men en riktigt tragisk personlig sak för Sandin såklart.

Den här typen av reportage snackade vi mycket om när jag var bildchef. 
Hur löser man det bäst bildmässigt?
Gubbe vid bord?
Dom är svåra såklart men jag själv är inte mycket för att arrangera porträtt och ställa upp, utan låter det vara vad det är.
En bra intervju med en reporter.
Vi träffades hemma hos honom (bara det är ovanligt) och bakom honom hade han sitt barskåp som på något sätt kunde kopplas till det vi faktiskt pratade om. Visst, lite för enkelt kanske, men vad gör man?

Nu i dagens Sydsvenskan så väljer vi att skära bort spriten men behåller en liten del av barskåpet.
Ja, du som kan detta ser vilken obalans det blev nu och hur mycket sämre bilden blev.
Synd.


Samma dag skickades jag ut på ett ganska omöjligt taxijobb där alla sa väldigt mycket men ville inte bli citerade i tidningen och det var väldigt få som ville vara med på bild.
Tufft alltså och jag knäppte bilden här under.



Visst, jag vet. Det är heller inget jag skickar in till Årets Bild men ändå.
Den beskars också i tidningen på detta viset.
Vad tycker du, höjde vi bildjournalistiken idag?



2 kommentarer:

Anonym sa...

Fy fan vilka klopare. Trodde ni kunde det på sydsvenskan.

Anonym sa...

Väldigt tydlig och intressant illustration! Just i det här fallet känner man att ursprungsbilden hade gett ett mervärde även för alla icke "bildkunniga".
Vad skulle tagits bort/minskats för att hela bilden skulle få plats. Hade bilden kunnat beskäras mer i underkant? Reklamen längst ned hade man förstås sluppit men den är väl den sista man rör i dagens klimat? :(

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden