tisdag 3 december 2013

Lucka 3 med Peter Holgersson






I lucka 3 hittar du Peter Holgersson. 
En ganska ny kille i branschen men som sedan länge seglat upp som en av de mest spännande.
I somras gick han min och Jonas Lindkvists workshop i Västerås.
Det finns så många adjektiv att säga om Peter, men jag låter honom berätta själv.
Håll till godo, här är hans hemsida dessutom.


Är det något jobb/reportage du är extra nöjd med från året?
Mest nöjd är jag nog med vinterns havsörnsbilder, tagna tillsammans med Josefine, utan åtel eller gömsle, smygande i skärgården.

Roligast var nog mina naturfotodygn på Gotland, ensam med kamera, stormkök, sovsäck, sovande under bar himmel, på ensliga stränder med rikt fågelliv.

Viktigast bland enskilda jobb var en veckas varumärkesfotografi åt Scania i Södertälje – en värdefull fot att få in.

Mest utvecklande var juli månad med sommarvikariat hos Bildbyrån i Göteborg/Stockholm; många nya miljöer och utmaningar – dessutom riktigt kul att lära känna väst-Sveriges pressfotografer.

Mest spännande är två projekt som är i startgroparna – vi får se hur de utvecklas.


Berätta mer.
Eftersom att jag är ganska ny i branschen så känns i stort sett alla jobb givande på något vis och man utvecklas verkligen dag för dag. Det är därför ganska lätt att vara nöjd, utifrån den referensram man har för stunden.

Foto: Peter Holgersson


Vad är din idé om fulländad lycka?
En värld utan orättvisor och olycka.
För min egen del att tillbringa tid med sambon och fotokollegan Josefine och alla nya fotovänner.

Vad är din största rädsla?
Att något förskräckligt skulle hända någon av mina närmaste, mina föräldrar, min systers familj och Josefines familj.

Vad ogillar du i din personlighet?
Ibland är jag inte tillräckligt lyhörd för andras reaktioner, full av iver att själv gå framåt.
Maskinen Peter ogillar jag och försöker tänka på det.
En annan sak jag ogillar är min feghet att klamra mig fast vid min trygga anställning på universitetet, istället för att chansa på ett liv som ren frilansfotograf.
En tredje sak är att jag hälsar på min familj alldeles för sällan och lätt fyller kalenderns med arbete – något jag troligen ångrar för eller senare.

Foto: Peter Holgersson


Vad är din bild av total misär?
När Jonas Lindkvist fotograferade i centrala Afrika, så inne i bildkompositionen att han var tillfälligt ovetande om att det låg flera döda barn runt hans fötter.
Hans berättelse om detta, när något brast inom honom, överskuggar alla tv-reportage om liknande elände.

Vad ogillar du i andras personlighet?
Alla former av diskriminering förstås.
Även att framhäva sig själv genom att baktala andra.
Och oförmåga att glädjas med andra och erkänna andra personers förmåga.

Vilken levande människa beundrar du mest?
Roland Träff – den mest ödmjuka, generösa och genomsnälla människa jag mött – pensionär sedan många år men fortfarande aktiv ledare i NAIS Orientering i Norrköping.

Foto: Peter Holgersson

Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
Ytlig omtänksamhet; när det verkligen krisar är trots allt många människor ganska egoistisk och ryggar tillbaka.

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Att jag numera är riktigt otränad och att det börjar synas här och var ;-)

Vilken levande människa ogillar du mest?
Ingen jag vill hänga ut – ingen tjänar på det.
Tyvärr ligger det nära till hands att ogilla ngn som drabbat en själv, istället för de som verkligen gjort mänskligheten illa.

Om du skulle dö och komma tillbaka som någon annan. Vem skulle det vara?
Lars Jonsson.

Foto: Peter Holgersson


Var skulle du helst av allt bo?
På Fårö, i Fyledalen eller på en ö i Skärgården.

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Att de hör av sig och gläds med mig.

Hur skulle du vilja dö?
Under O-ringen, i skogen, tävlande i klassen H90 – alltså mer än 90 år gamla orienterargubbar.

Foto: Peter Holgersson


Vad är din största extravagans?
Ljusstark fast optik.

När ljuger du?
På restaurang när mat smakar illa – då sviker jag när det gäller att ge konstruktiv kritik, delvis för att jag mest lider med ”budbäraren” som enbart serverat maten och faktiskt inte tillagat den.

Foto: Peter Holgersson


Vilken är ditt favorityrke?
Fotograf såklart – något som växt fram på senare år tillsammans med sambon Josefine.
Faktorer som gjort att det blivit ett drömyrke istället för bara en hobby är bl.a. din blogg Lars som vi följt i flera år, min omtänksamme mentor Jonas Lindkvist som hela tiden visar vägar framåt och öppnar ”mentala dörrar”, byråerna Pic-Agency och Bildbyrån som jag jobbat åt.
Om inte min pappa köpt en enkel systemkamera åt mig som sjuåring hade nog svaret fortfarande varit flygkapten.

Vad är ditt motto?
”Skam den som lär sig” – men med glimten i ögat förstås.

Tack så mycket Peter.
Må ni få en fin jul och ett gott nytt år!




Foto: Peter Holgersson

1 kommentar:

Unknown sa...

Trevlig läsning om vad det verkar trevlig kille, att han var en duktig fotograf visste jag redan.

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden