fredag 4 november 2016

Det blev en lång tråd kring Malmö FF:s guld


Men vilket genomslag mitt inlägg fick som jag skrev om när MFF tog guld.
Du läser det här.
På Facebook stack diskussionen iväg hur långt som helst och jag är inte säker på att
jag läst allt där ännu, men det tog skruv på många sätt.
Jag vill bara poängtera att jag INTE tar det för givet att komma in i omklädningsrummet.
Det är ingen rättighet jag har, det är ju Malmö FF som bestämmer det, det är ju deras business.

Jag har nu snackat med Malmö FF och presschefen Peter Åhlander som är en himla fin kille tar på sig missen
helt och hållet. Situationen som han långt innan matchen försökt styra upp till det bästa sprack och allt blev kaos.
Där och då var det alltså han som tog beslutet att enbart låta Bildbyrån komma in i omklädningsrummet.
Han är ledsen för det men det blev som det blev i den situationen, men det var alltså inget som Bildbyrån i det här fallet styrt upp på något sätt, utan fick som stor aktör på marknaden chansen den här gången.

Det som också det där blogginlägget ledde till är att nu öppnar företaget Bildbyrån upp till en dialog.
Tidigare har de skrivit ett inlägg på låt oss säga Facebook men i samma inlägg skrivit att de inte svarar mer på det.
Nu har de öppnat upp för en diskussion skriver dem, det är bra (och på tiden om du frågar mig).
Det finns så otroligt många frågor bland sportfotografer och andra fotografer också nämligen och jag är INTE rätt person att svara på Bildbyråns upplägg, taktik, kontrakt eller personalpolitik.
Sen är det tråkigt när det blir personangrepp och spydigheter i debatten.
Jag gissar att det finns en frustration och så har det också funnits en massa lögner och rykten som inte klarats upp ordentligt.
Kanske blir det bättre nu, vad vet jag?
Ankdammen kanske torkar ur.
Men personligen tycker jag att vi ska hålla ihop, hjälpas åt och låta bildmaterialet som tas på samma villkor avgöra vad som är bästa bilden.

Vad det gäller remotekamera i taket på Malmö FF så hade Bildbyrån som företag ensamrätt att sätta det under 2015, men det har nu ändrats. Har du rätt utrustning och söker för det så går det numer fint alltså.
OM det blir bra är en annan sak, men de är inte ensamma om att få göra det längre alltså.
Ett steg i rätt riktning såklart.  
Rätt ska vara rätt.

Jag har dock hört att det är helt omöjligt att få göra det på SHL eftersom Bildbyrån har ett kontrakt med turneringen.
Rykten har också nåt mig att det går bra, till en kostnad på cirka 3000 kr.
Niklas Larsson på Bildbyrån själv skriver att det inte finns i deras kontrakt med SHL.
Vad som är sant vet jag inte, det är för rörigt ärligt talat.

Min kamrat Jonas Lindkvist på Dagens Nyheter är landets bästa sportfotograf.
Han är väldigt engagerad i debatten med att förbättra situationen för alla sportfotografer.
Jag imponeras av hans ork och engagemang som i många fall inte rör honom själv för fem öre.
Han brinner för kollektivet, för rättvisan och var han inte så engagerad i det hade han bara kunnat säga ”fuck off” jag jobbar på DN och gör mitt men han vill bra för kollektivet, inte för egot.
Det är större än att bara driva frågor för egen vinning, kom alltid ihåg det.


2 kommentarer:

Jonas sa...

Tack Lars.
Det är inte genom att jävlas eller hindra andra som du, jag och så många fotografer i Sverige blivit duktiga.
Mvh jonas

Lars D sa...

Hoppas att det inte är så, yes.
/LarsD

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden