måndag 26 april 2010

Hur mår den svenska bildjournalistiken?


Frenne på avenyn.
Jag ger mig ut på en liten turné för att se hur bildjournalistiken mår.
Egentligen.
Vi bedömmer den ofta utifrån en tävling som avgörs på en dag och sen rullar det på igen.
Men vad händer därimellan, hur ser vardagen ut?
Jag börjar i Göteborg och på söndagen går jag på Hasselblads center och tittar på en samlingsutställning för alla gamla vinnare 30 år tillbaka i tiden.
Det är bra och jag hoppas du såg filmen jag tipsade om tidigare.
När jag går genom ett sömndrucket Göteborg på söndagsmorgonen och staden vaknar upp hänger Peter Frennessons bild lite här och där, det får mig att le lite för mig själv.
Hasselblads center är bra, de har ofta rea på sina böcker och samlar och höjer fotografins värde.
Det är bra.
Jag går vidare. Hamnar på Lisebreg och det har kanske inte mycket med fotografi att göra men det är en skön eftermiddag.
Vid Ballerina-lyckohjulet träffar jag en man som känner igen mig från bloggen.
Smickrande och lite skärrad går jag vidare..utan 3 kg Ballerina kaka.
Mannen som senare hör av sig via mail heter Rickard och berömmer min blogg.
Tack, Rickard, det var roligt att du sa hej men det var synd att varken du eller jag vann.
Kvällen avslutas exemplariskt hemma hos Peter Claesson och hans sambo K.
Vi äter mat och pratar jobb, fotografi och livet. Otroligt härligt och det finns ingen som Peter.
Underbart och det är som att vaggas in i en stor varm famn med massor med kunskap och värme.
Tack Peter och K.
Jag lever på det ett tag.
Nu på ett tåg mot Stockholm och eftersom det gör mig mer eller mindre åksjuk håller jag här.
För ett tag. När jag står eller rent utav sitter stilla ska jag berätta mer.
Nu lutar jag mig tillbaka och sluter ögonen ett tag.
Tåg är så bra för sånt. Stockholm nästa destination.

Hasselblads center.

Götaplatsen.

Avenyn.

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden