onsdag 28 april 2010

Hur mår den svenska bildjournalistiken? 7


Entrén till SvD och det är inte bildchefen Ståhls bil utanför, han cyklar nämligen.
Men hur skulle egentligen jag kunna svara på hur bildjournalistiken mår?
Det är såklart rätt befängt på en gång. Men jag tog mig en liten, liten Sverigeturné ändå och den tänkte jag på som en resa i hur bilden egentligen mår. Typ.
GP på måndagen och det har jag redan skrivit om.
SvD och DN på tisdagen och sen hem helt slut efter alla intryck.
Vi jobbar rätt lika men ändå väldigt olika. Resurserna ser väldigt olika ut och GP,s bildchef Anders har ett stort eget kontor.
Bara en sån sak.
Det var en väldigt rolig och givande tripp för mig. Alla mina kollegor till chefer, Anders, Joakim, Pär är väldigt trevliga och delar fint med sig av sina erfarenheter. Tack alla för att jag fick komma och snoka.
Liksom deras fotografer som jag hann äta lunch med (SvD) och glass i solen med (DN).
Vad ska jag säga om allting då som jag kan skriva om här på bloggen, en del delar jag inte med mig om.
Sverige har duktiga fotografer, bara de rätta förutsättningarna ges. Vissa bilder bara måste tas ändå.
Men som Pär på DN säger:
- Jag har Barcelona här, nu gäller det bara att ge dom de bästa förutsättningarna.
Lite så vill vi också jobba på Sydsvenskan.
Alla hamnar i porträttsvängen och bara det är galet tror jag.
Jag har skrivit om det förut, hela tidningen kan inte vara fulla av porträtt.
Förr hittade vi de bästa porträtten i magasinen och det dokumentära i dagstidningarna.
Nu har det vänt, bara porträtt i dagstidningarna och de bästa reportagen i magasinen.
Det där måste vi vinna tillbaka.
Vi tittar på dagens ettor på drakarna igår.
DN kör på dödshjälp och SvD kör på AIK.


Någon säger:
- DN har haft indesign lek idag och så är det ju som du ser.
Annars har jag inget direkt att berätta om tidningarna. Jag vet som sagt inte riktigt vad jag kan avslöja här men det var riktigt roligt att ta sig en turné och samla inspiration och så.
Tack alla för att ni pallade ta emot mig.
DN,s fotografer ställer ut i gallerian i Stockholm så har du vägarna förbi ska du ge dig in.
Jag hann tyvärr inte men jag ser att Anders Hansson är där och visar vad skåpet ska stå.
Klart DN ska låta sin Malmöfotograf visa det. Synd att vi inte hann ses Anders men det kan vi ju göra här hemma.

Sidan från utställningen som jag missade och du ser hur koncentrerad Anders är på bilden.


Jag ser också att Jens fyller 40 år. Grattis Jens, åren går.

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden