söndag 2 maj 2010

Amsterdam 10


Söndagens program kan ha varit lite, lite vassare än lördagens.
Naturfotograferna överraskar ordentligt. Satan vilket jobb de lägger ner på sina jobb.
Tålamod säger jag bara.
Idag var det ungraren Joe Petersburger som visade bilder. Han var också en väldigt duktig rackare.
Efter honom så klev italienaren Tommaso Ausili upp och visade sina grymma slaktarbilder och jag fnissar för mig själv.
Jag minns så väl när det tillkännagavs vilka som vunnit och Emma hos oss tyckte så synd om de där fåren som står och kollar.
Det blev ännu starkare idag kan jag lova.
Förra året fick Jérome Bonnet två priser och i år ett. Så rent, så snyggt.
Alla svenskar hade sin dag idag och det började med Kent Klich och på det Magnus Wennman.
Magnus bilder och snack kan du se på filmen här nere, hoppas det är okej med dig Magnus?
Elisabeth Kreutz visade bilder på cyklisten Armstrong. Hon berättade att han ringt henne och bett henne göra jobbet på hans comeback.
- Ja, okej, sa hon och fick full acces.
Olivier Laban-Mattei hade starka grejer att visa upp.
En riktigt rolig kille som heter Zed Nelson hade gjort ett väldigt spännande och tokigt projekt om hur världen håller på att förändra sig rent utseendemässigt. I Iran filar kvinnorna ner sina näsor medan kineserna vill ha större. I Kina förlänger man benen med några centimeter och som han sa:
- Patienten ligger på sjukhus i 3 månader medan skelettet växer ihop som man sågat av. I bästa fall är man alltså 4 centimeter längre, i värsta fall kan man inte gå alls. I New York var det populärt för kvinnorna att korta sina tår med 1-2 cm för att passa bättre i skor.
Han hade åkt runt i världen och skildrat detta. Plastikkirurgin och det helt galna i det hela.
Bra bilder, bra snack och finns en bok om det, se mer här.
Sist på programmet var det vår kille Pieter ten Hoopen.
Du ser hans presentation här uppe. Just nu i skrivande stund festar han natten lång i Amsterdam.
Jag är redan hemma.
Jobb i morgon.

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden