söndag 4 november 2012

Omslaget.


Det är något som händer med landets förstasidor.
I torsdags när jag flög från Malmö hade jag Sydsvenskan i handen såklart.
Jag funderade lite på vårt val och layout på omslaget, det vi kallar "Ettan" på tidningsspråk.
Oftare och oftare tycker jag mig se en passiv inställning till bildjournalistiken, där kanske omslaget mer blir en illustration till nyheterna/texten. Väldigt sällan berättar vi i bild om något. Det oroar mig såklart.
Jag gillar det inte.
När jag landar ser jag GP och DN också.
Oj, tänker jag. 
Hur ser det ut? 
Vill jag skrika.
Enkäten gör comeback ordentligt. Ja, kolla bara på GP.
Grafik gjorda som bollar har blivit populärt, gärna inlagda över bilden. 
Bilden blir mer och mer som ett Mc Donald´s-underlägg på brickan som du sölar din ketchup på.
Du ser inte vad budskapet eller det någon vill berätta för dig.
Över huvudtaget.


Här nedanför ser du Sydsvenskan de sista 3 åren i ordningsföljd från samma dag. 
Alla tidningar i detta inlägget är alltså från 1/11.
GP och DN har jag inte fått tag på tyvärr.
Bara för att du ska se hur det har sett ut tidigare.




Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden