måndag 2 juni 2014

Fotografer som musiker! (en tanke på måndagsmorgonen)

Jag funderar ibland på hur det kan vara sådant gnäll om hur lite pengar musiker tjänar.
Av musiker alltså.
Visst, det finns ett stort gäng som harvar på med olika gig och kämpar med dyra utrustningar och sena nätter, det fattar jag.
Men när man är förbi det, då tycks ju pengarna rulla in något djävulskt i förhållande till arbetsinsatsen.
Visst, jag vet att det inte är den som ska prisas utan det som kommer ut från det.
Men ändå.

Jag tänker, eller drömmer kanske att det vore lika "lätt" inom fotografin.
Låt oss ta Paul Hansen, 2 gånger Årets Fotograf i Poy och World Press Photo så sent som förra året.
Han är ju den svenska fotografins Per Gessle, eller hur?
Med en internationell karriär.
Men han bor inte på Östermalm i en stor paradvåning och hus i Halland och med sportbilar för det.
Synd tänker jag, han är värd det.

Men vem är Åsa Sjöström då?
För mig har alltid Åsa varit Nina Persson inom fotografin. Men utan en lägenhet i New York och en i Malmö med för den delen.
Åsa bor på S:t Knuts torg i Malmö.

Visst pengarna kommer såklart med efterfrågan men i dessa dagar när fotografin står så högt i kurs och det produceras på tok för mycket musik.

Du kan ju fundera ut vem du är om du skulle vara just musiker.
Vem tror du?

Ska vi gå in på sportvärlden?
Nej, jag tror inte det, vi hoppar den tanken just denna morgonen.

Här ser du med lätthet en dokumentär om Metallica.
Här en om Sweidh house maffia.


p.s Jag tror Paul bor på Södermalm.

3 kommentarer:

Åsa Sjöström sa...

:) tack Lasse!
Smickrande att jämföras med Nina Persson. Jag tar det som en komplimang!

För mig är du lite som en blandning av

1/Bono ;)
2/Swedish Housemafia.

1/ För att du under så många år är en sån inspiration som alltid kämpar på,
för bilden och det du tror på.
2/ För att du aldrig tvekar att testa nya tekniker och utmaningar. Du dansar dig fram genom tekniken och ligger alltid snäppet före.
Både här på bloggen och rent tekniskt.

Kram

Åsa Sjöström sa...

:) tack Lasse!
Smickrande att jämföras med Nina Persson. Jag tar det som en komplimang!

För mig är du lite som en blandning av

1/Bono ;)
2/Swedish Housemafia.

1/ För att du under så många år är en sån inspiration som alltid kämpar på,
för bilden och det du tror på.
2/ För att du aldrig tvekar att testa nya tekniker och utmaningar. Du dansar dig fram genom tekniken och ligger alltid snäppet före.
Både här på bloggen och rent tekniskt.

Kram

Lars D sa...

Åhh tack Åsa, du är väl för gullig.
JA, det är klart det var en komplimang!
För att hon liksom du, vågar gå sin egen väg, för att ni är kör ert race och gör det bra.

Kram,
LarsD

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden