måndag 4 juli 2016

DOK 2016


När jag kommer in på kontoret igen ser jag att Dok16 - magasin ligger på bordet.
För andra året har jag blivit tillfrågad om att skriva i det och det är fint att skriva på norska såklart.
Magasinet är väldigt snyggt gjort och som du ser så har Magnus Wennman omslaget och baksidan av det.
Peter Kadhammar har skrivit fint om Torbjörn Andersson.
Idén om en utställning väcktes direkt efter Torbjörn dog. 
Så roligt att det blev av tycker jag!
Det var Hans-Olav Forsang som väckte idén och hörde av sig till mig. 
Jag kopplade ihop honom med Per Lindström.
Du ser ett av uppslagen här nedan.


I tidningen skriver vi också om Årets Fotograf i Sverige, Danmark och Norge.
Jag fick alltså äran att skriva om Anders Hansson, en vän och kollega här i Malmö.
Såhär skrev jag om honom:

Mycket välförtjänt blev Malmöbaserade fotografen Anders Hansson Årets Fotograf i Sverige.
Han har jobbat sig upp till den svenska eliten och har under många år i Årets Bild sammanhang nosat på de stora priserna.
I år blev det  Anders tur och det var på tiden om du frågar mig.
Anders har ganska nyligen avslutat sitt stora projekt ”Flykt” som resulterade i bok/utställning om just flyktingars liv som han dokumenterat i över 10 år.
Jag imponeras av hans driv och att han höll i det projektet och gjorde något med de bilderna.
Det gör mig glad. Bilderna håller hög standard, långt över vad vi är vana med.
Anders lyckas hålla i sitt personliga bildspråk under så många år, vilket bara det är imponerande. Rakt och berättande, inget effektsökeri.
Lite som förr i tiden, när det handlade om om att befinna sig på rätt plats vid rätt tillfälle och han gör det riktigt bra.
Årets Bild i Sverige testade i år att de tävlande fick skicka in bilder till klassen ”Årets Fotograf”.
Tidigare år har juryn utsett en vinnare från alla insända bidrag.
Tanken med det var nog att finna nya vinnare, att bredda tävlingen något men jag tror egentligen inte man nådde riktigt hela vägen.
Danskarnas modell med 5 bilder är enligt mig väldigt snäv, så i ”landet lagom” hamnade vi på 25 bilder och det tror jag egentligen inte påverkade så mycket i prislistan.
Priset stod mellan de fotografer som har störst resurser.

Med en kollektion med huvudsakligen internationella bilder kammade Anders hem priset.
Anders vann också två andra tunga klasser, årets nyhetsbild Sverige men även nyhetsbild Utland och det gör Anders till en sann pressfotograf.
Båda bilderna från ett starkt nyhetsår där Anders befann sig på rätt plats vid rätt tidpunkt.
För att han söker sig dit. 
Med en bild från flyktingströmmen hemma i Malmö gör han det begripligt och visuellt på samma gång.
Med en bild från Paris och terrorattacken vinner han nyhetsbild Utland. Han lyckas fånga rädslan i en restauranggästs ögon. Precis det terror handlar om, rädslan.
Som om inte det räcker så tar han också hem ett silver i klassen Bildreportage Utland med bilder från flyktingströmmarna i Europa.
Anders Hansson blandar sina jobb mellan stort och smått, precis som en kollektion till Årets Fotograf ska vara.
Det speglar också Anders som person på ett fint sätt, ett bra val till titeln Årets Fotograf i Sverige.



Jag fick också chansen att skriva om några grejer till:
Håll ögonen på: Magnus Sundbergs Eyewitness.nu
Läs: Alexander Mahmoud bok "mellan rummen".
Köp: Per-Anders Jörgensens magasin "Fool".
Se upp för: Rebecka Uhlin

Jag fick också skriva om en bild som jag inte glömmer och jag valde Joachim Ladefogeds bild från Kosovo.


Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden