lördag 8 april 2017

Attacken

Det har knappast undgått någon att Sverige och Stockholm igår drabbades av en attack med en lastbil som körde Drottninggatan rakt ner och mejade ner människor.
Det är fruktansvärt.

Under alla mina år som fotograf har jag varit van att åka på katastrofer/olyckor och krig och sånt.
Väskan har alltid stått packad och passet har alltid funnits nära till hands.
Nu small det helt plötsligt hemma i Sverige och det är alltid extra otäckt när det kommer så nära.
Men att inte vara en del av bevakningen, eller att stå bredvid är en ny upplevelse för mig.
Det gör också att jag kan titta på bevakningen med andra ögon.
När jag kollat runt så är det ingen tvekan om att SvD:s Tomas Oneborg är den fotograf som varit på plats först.
Därefter Expressens Anna-Karin Nilsson och inte långt därefter Aftonbladets Urban Andersson.
Om det är exakt så vet jag inte, men typ.

DN har jag tyvärr inte riktigt koll på, den är för krånglig att få tag i som papperstidning så jag har hoppat över den.
Det som blir så slående är att ALL media jobbar väldigt hårt med det visuella.
Det är starka bilder som berättar massor och det är grafik som berättar hur bilen färdades bland annat.
Bilden blir så himla stark.
Jag tror Tomas Oneborgs bilder kablats runt i hela världen, liksom hans skrivande kollega Frida Sundqvist som tog bilden på polismannen som hjälper en äldre dam över gatan.
Här läser du mer om just den bilden.

Tomas Oneborg intervjuas dessutom här om sina bilder.

Utan att göra en allt för stor bedömning gör Aftonbladet en tung bevakning idag och som du ser är den väldigt bildstyrd och som du också ser är omslaget en "wrap" med Tomas Oneborgs (SvD) bild.

Sen är det Urban Andersson och Anna Tärnhuvuds bilder för resten och längst ner av de sidor jag valt också Frida Sundqvists (SvD) bild.
Otroligt starkt utgjort med bild och klockslag.
Vi snackade om det någon gång för länge sedan på Sydsvenskan också men det är en annan historia.
Här är några utvalda uppslag från dagens Aftonblad alltså.

Här kan du också läsa om vad några mediachefer gjorde när de fick nyheten.










Expressen jobbar också hårt med rubrik och bild.
I de flesta fallen är det Anna-Karin Nilssons bilder men även här finns Tomas Oneborg (SvD) med.
Det är bilden under rubriken "Terrorn i Sverige".






Jag är rätt säker att Tomas Oneborg vinner Årets Nyhetsbild i nästa års uppsättning av Årets Bild.
Men det tar vi då, eller hur?
Hans egen tidning SvD ser ut såhär idag.




Min egna gamla tidning, Sydsvenskan gör det också rent och bra och använder också Tomas Oneborgs bilder på sina sidor.
Men varför får han ingen byline på de där två uppslagen? 
Det fattar jag inte.



Dagens Nyheter har med all säkerhet bevakat detta på ett förträffligt sätt men jag har alltså inte lyckats få tag i någon tidning och som jag fattar det går det inte att köpa lösnummer av tidningen på nätet heller.

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden