tisdag 25 april 2017

Hårddiskar

När min ena bärbara hårddisk kraschade tidigare i år så lärde jag mig ett och annat.
Mest att det kan hända.

Nu håller jag på att datera upp mig vad det gäller hårddiskar och få lite ordning både på Drobon och faktiskt fixa en backup.
På tiden, säger du.

Men det är både kostsamt och väldigt tråkigt.
Kan vara fotografens mest O-kreativa sida, att hålla på att säkra upp materialet.

För dig som undrar hur jag gör då.
Du ser den där hårddisken som är orange - jag tror jag har 8 stycken såna.
Nu använder jag denna (4TB) som jag alltid bär med mig. Jag menar verkligen alltid.
Där har jag mycket av det jag tycker är "viktigt" sedan jag blev digital.

Bredvid den ligger en svart liten bärbar som jag har och lägger projekt i som ska delas.
Jag kan alltså ge den till en producent/regissör/klippare och få tillbaka den vid tillfälle.
Alla de andra har jag i en låda nu.

På skrivbordet på kontoret har jag en Drobo, den står just i detta nu och tankar in den översta disken (8TB) och det tar 43 timmar. Jag satte igång den igår efter matchen.
När den är färdig så ersätter jag även den som det står (3TB) med en ny (8TB) disk.
När allt är färdigt så kommer de diskar jag tagit ur från min Drobo tömmas och så ska jag använda dessa som backup.
Efter det kommer jag fokusera mer på att göra saker - inte samla saker.
Men nu tror jag att jag har hittat ett sätt som funkar fint för mig.

1 kommentar:

P-O Stoltz sa...

Fint att du verkar ha ett system. Annars är min erfarenhet att jag brukar börja med en plan för vad som ska ligga var, för att under flyttandets gång tappa tråden någonstans och tvingas gå igenom vad som är sparat var eller inte. Eller kanske.
Bra jobbat.

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden