måndag 12 juni 2017

Fredrikstad 12


Här står Magnus Sundberg i en av de containrar som det var utställningar i och väntar på att det ska sluta regna.

Jag måste bara säga att det var mer än underbara dagar i Norge och så mycket duktiga fotografer.
Vilket program de satt ihop och till dig som är svensk eller dansk, se verkligen till att åka nästa år.
Såhär.

Fredrikstad ligger på kusten nästan precis mellan Göteborg och Oslo.
Det tar cirka 2 timmar med bil eller tåg från Göteborg och när du väl är framme möts du av en liten mysig stad vid vattnet.
Du bor cirka 300 meter från alla föreläsningar och hela stan fylls med bilder och utställningar.
Roger Turesson var en av de som ställde ut bilder.
På fredagen arrangeras också en fest som är i "gamleby" som du lätt åker till med de gratisbåtar som åker över älven "Glomma" varje kvart.
Gamleby är en liten mysig och (gammal såklart) stadsdel på andra sidan från city.
Alla föreläsningar sker i Litteraturhuset precis nere vid älven med en stor och fin takterass högst upp.
Längst strandpromenaden ligger det flera restauranger.

Visst, Norge har ett rykte om sig att vara dyrt och visst är de det också men så farligt är det inte.
Jag och Magnus har lovat att locka fler deltagare till festivalen och de har i sin tur lovat att fixa ett "paket" så vet du vad du både får och vad det kostar innan du åker.
Jag tycker du ska se till att komma iväg nästa år alltså.
Ambitionerna hos de som fixar detta är hög och programmet är i världsklass.
Du kan ju läsa lite om de som snackade här under så ser du själv.

I Gamleby kunde jag också träffa en sportfotografkollega i VG-fotografen Bjørn. S Delebekk som på bilden längst ner blir intervjuad av Hans-Olav Forsang.
Fin utställning och himla fin fyr det där.

Tack så mycket Dok:17 och hoppas ni får vila upp er nu efter detta.

Vill du se mer så kommer, kan jag nog lova en liten film om festivalen inom kort.


Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden