tisdag 4 mars 2008

Norska Årets Bild


Foto: Paul Signe Amundsen
Paul har vunnit Sportreportage-klassen i Norge.
Hoppas att han har tagit bilderna med en kamera som gör att effekten är som den är.
Annars, nej jag vet inte.
Jan J Johannessen, stationerad i Stockholm tar tredjepriset med en serie bilder från enduro. Troligen på Gotland.
Linus Meyer som tävlade med samma grej i Sverige fick inget pris tyvärr. Jag gillade hans bilder.

Foto: Thomas Nilsson
Svenske fotografenThomas stationerad i NY tar hem ett andrapris i natur och miljö.
Vad roligt för Thomas. Jag passar på att säga Grattis till dig!
På fredag är det Sveriges tur. Vi får se hur det går där. Det är fortfarande det här med den svarta kostymen som känns jobbigast tycker jag.
Men, men det är bara att gilla läget.
Se alla bilder här.

8 kommentarer:

Mattias Johansson sa...

Mörka kostymen ja, flera av mina kollegor i kalmar-trakten blev avskräckta av kostymtvånget, så jag får åka upp ensam. Själv har jag ofta tredelat så för mig är det lugnt. Dock har jag bara bruna skor...Blir jag portad tro?

På tal om Photoshop:
Satt i pressrummet under melodifestivalen i lördags och lyssnade på en fotograf som stolt berättade om en bild han hade tagit.
-Du vet den här har jag jobbat hårt med, hon hade inget smink så jag sminkade henne i datorn. Blev jävligt bra. Eller hur?

Hm, är en annan naiv? Det är väl kanske så det går till i nöjesjournalistiken.

Lars D sa...

Gud hjälpe mig!
Vem var det?
Man blir helt trött tycker jag.
Du kommer ICKE in med bruna skor, det kan jag lova...

Anders Ebefeldt sa...

tilt shift?

Mattias Johansson sa...

Då går det inte med äggskalsfärgade espandrillos heller?...Nä, det får bli svarta ridstövlar :)

Visst blir man trött. Jag vet inte vem killen var eller för vem han jobbade men jag gissar på SE&HÖR.
Märkligt.

Adam sa...

Apropå norrmannens vinnarbild, så kan jag inte låta bli att undra vad det spelar för roll om effekten med skärpedjupet är gjord i kameran eller i Photoshop. Det är väl bildens förhållande till verkligheten som är det intressanta, inte vilka verktyg som används?

I det här fallet är bilden av verkligheten helt klart förvrängd, och då är det det som bör diskuteras. Är det OK att förvränga en bild på det sättet? Det vore konstigt om man kommer fram till att det är OK att förvränga på ett sätt men inte ett annat, om resultatet är detsamma. Tycker jag.

/Adam Haglund
frilansfotograf, Malmö
redaktör för fotojournalistik.se

Lars D sa...

Är inte all fotografi ganska förvrängd egentligen?
Objektivval och åt vilket håll man väljer att rikta sina grejer. Det är svårt det där, jag tycker spontant att det knorrar till mer i magen om man gör allt i datorn.
Förr i tiden så hade man ett hantverk att luta sig emot. Plåtade man dia och soppade det i C41 så var man cool och inne ett tag.
Nu gör man det på 4 sekunder i photoshop.
Mörkrumsjobbet var en konst på sitt sätt och det kanske det photoshop också börjar bli. Jag vet inte. Jag har med hjälp av min kompis Johan Bävman hittat en grej på nätet där man kan ladda ner funktionsmakron som är klara och färdiga.
Du trycker bara play och vips så ser bilden ut som den är tagen med en Holga, eller en storformatare eller varför inte som en seriefigur så som mitt porträtt på första sidan?
Nej, jag vet inte det känns inte så bra.
Det är skillnad på att göra ett kameraval eller ett filmval för att berätta en historia på ett speciellt sätt.
Men det kan också vara så att jag börjar bli gammal och bitter. Nostalgisk kanske. Eller så är det min kunskap i photoshop som gör att jag tjatar.
Men du har en poäng Adam. Det är inte verktygen som är det viktiga utan hur vi berättar historier.
Men också hur historierna görs tycker jag och det kanske är där dataproblemet kommer in.

Arrangerar man ihop ett sportreportage på en dag och sen står på scen på Årets Bild och tar emot pris för det så känns det liksom inte fair play.
Då spelar man inte med samma regler.

Får man sen pris i internationella tävlingar där innehållet i bilden är så nermörkad så man inte ser halva bilden men hittar samma bild i färg på en byrå där man ser tröjor och bord känns det heller inte bra.
Tycker jag.
Ingen har använt kloningsverktyget som så många har snöat in på i dessa exempel ovan men är det så man vill berätta?

Inga namn för det blir så lätt bara massa skitsnack och det är tråkigt för som Ola Torkelsson säger, man måste ju kunna debattera utan att folk tar så illa vid sig.
Nej, tyvärr jag tror det är svårt i vår bransch.
Det kanske inte ens är viktigt. Jag tycker det är viktigt men framför allt tycker jag det är så jävla roligt med bilder. Det är på något sätt det allra viktigaste. Sen tror jag man får sätta sin ribba högt själv. Eller så gör man det inte och får kanske stå där på scenen och glatt ta emot pris när halva publiken vet att det där är ju fejk.
Han har fuskat!
Typ.

Anonym sa...

Tack för grattis Lars!

Reagerade också på sportreportaget.
Är väl antagligen tilt-shift objektiv.
Finns ju många sätt man kan trixa med bilder på.
Men håller med dig om att det känns lite mer fel när det görs i datorn än med kameraval etc.

En annan sak man kan diskutera i Norska Årets Bild är reportaget som vann klassen Nyhetsreportage. Fina svart/vita bilder av ett oljeutsläpp. Möjligen mellanformat. Men är det nyhetsbilder? Tror knappast att de hade publicerats på nyhetssidorna i VG i alla fall.

Have fun på Årets Bild i Stockholm.
Hoppas att kostymen inte är alltför obekväm :-)

schmunk sa...

Tror väl att Paul använt Tilt/Shift optik. Jag använder T/S optiken en del för att den ger en fin effekt av skärpeförvrängning. Jag är dock kritisk till att denna effekt lyfter bilderna till prisvinnar-nivå.

Jag kan se det som vågat och som en frisk fläkt att han använt T/S i reportagesammanhang.

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden