onsdag 14 maj 2008

Dom fann en gyllene regel


Satan vad det haglar in kommentarer och mail.
Tack alla, vad roligt.
Idag bar det iväg till ett reportage jag hade hoppats mycket på.
Inget unikt men kul i alla fall.
På vägen dit så satt jag med han som skulle hjälpa mig, Mr Chang (precis som i Tintin) i baksätet på taxin och han hyllade Sverige.
Han hade läst på. Volvo, ABB, Waldner och Ikea.
- Men ni betalar mycket skatt, konstaterade han.
- Ja, det gör vi nog men vi får ganska mycket för det, sa jag. Sjukhus, skolor, dagis och allt vad det är.
- Det är det vi kallar kommunism här, sa han, tystnade och tittade ut genom fönstret.
15 minuter fick jag vara inne på stället så det blev inte som jag hoppats på direkt.
Man får lust att skriva ner Kina ordentligt.
Satan vad svårt allt ska vara här.
Papper, strul, misstänksamhet.
Usch säger jag.
Trött.
När jag kom hem igen så lös min restaurang på andra sidan gatan och så hade det bara kommit hem en familj i det stora huset.
Jag valde dock Sushi till middag.
Jordbävningen rullar på TV,n och man får dåliga Tsunami-minnen.
Lukten kom som en våg in på sushirestaurangen och jag kunde inte äta upp.

Nu är det rummet som gäller.
Är du i Stockholm närmaste dagarna så gå och kolla på Magnus Wennman och Daniel Nilsson bilder på galleri kontrast.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Sushi i Kina? En person i min omedelebara närhet (clue: hon är från japan) skulle hellre gå hungrig. Hon har f.ö. bara godkänt tre (!) av NY:s typ tusen sushi-restauranger.

Men det är kanske trots allt bättre än aphjärna.

Mycket Lundell i ipoden?

Jobbigt med jordbävningen och jobbigt när man vill vara på två ställen samtidigt. Men förstår ditt val. Du har begränsad tid i Kina och har feature-reportage planerade. Kommer ju mycket byråbilder från Chengdu och vem vet hur nära (eller inte) du kan komma

Läs Mats Larssons blogg från Kina på expressen.se. Han har fortfarande inte lyckats komma ner, satt 5 timmar i ett plan som aldrig lyfte.

Keep up the good work!

Anonym sa...

Sushin på det här stället smälter i munnen.
Haha, jag visste att du skulle knäcka mina Lundellrubriker. Jag kör det genom hela resan men jag har faktiskt inte lyssnat på det.
Än.
Det här med två ställen snurrar hela tiden i huvudet.
men det är svårt tror jag när tidningen säger nej och möjligen kunde jag tjatat som en bäver för att få åka men jag vet inte. Försäkringar och allt. Linnebyxor.
Nej, det kändes inte så där 100%.
Hade jag dessutom fastnat i ett plan eller vid någon vägspärr hade jag blivit galen. Missat både den inplanerade featuren och jordbävningen.
Jo, jo det hade nog sett snyggt ut.
Nu är jag här och försöker gilla läget.
Men det är som sagt svårt.

Sköt om dig

/ LarsD

Anonym sa...

Jag tycker det är oroande med Lundell i lurarna.

Hur mår du?

Du valde rätt.

Vi längtar efter dig.

Vi har planerat en överraskning tills du kommer hem.

Och förresten är svärföräldrarna här när du kommer... De ska hålla grillen i gång.

Sätt på Mano Chao istället.

/M

Anonym sa...

Förresten.

Radions korre hade inte heller kommit fram i dag. Stoppad av polisen och rapporterade från en vägspärr. Hon såg sköna, gröna berg och förstörda hus i dalgångarna. På långt avstånd, får man förmoda.

/M igen

Lars D sa...

Jag lyssnar på "mammas nya kille" i luraran och använder bara Lundell som rubrik-kille.
Satan vad jag fnissar när jag går runt och lyssnar på den där Thunder, Patrik och Livscoachen...

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden