tisdag 2 december 2008

En bra bragd


Är det något som jag struntar rätt mycket i så är det Bragdguldet.
Men idag kan jag inte låta bli att bli lite extra glad när det går till den genomhygglige Jonas Jacobsson.
Ett plus är att juryn ger det till en man som råkar sitta i rullstol.
Eller råkar och råkar men som gör det.
Man blir lite extra glad helt enkelt.
2004 var jag på OS i Aten. Inför det så följde jag ett gäng synskadade killar som senare tog silver i Aten.
I goalball.

Alla spelar med förtäckta ögon eftersom just blindhet ofta inte är 100% och det ska vara rättvist.
Nu minns jag inte vad den enda killen i svenska landslaget heter som var helt blind men han sa en gång i bussen.
- Har ni sett Lacios nya dräkter?
- Nej, sa vi.
Själv tyckte jag det var konstigt att han just sa så men han förklarade också fint deras nya kläder.
Det var ett härligt gäng det där.
Anders som kammar hem medaljer i simningen är ju också en grymt härlig man.
Jag minns att han fick pris på idrottsgalan då han under talet berättade att hans läkare hade sagt att han var lite dåligt tränad och Anders sa bara:
- Kan du inte kolla på idrottsgalan ikväll och senare på galan sa han till läkaren:
- Den här är till dig!
Respekt!

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden